Allt fler i Sverige tycks göra sin egen tolkning av begreppet demokrati. Alarmerande händelser i landet pekar på detta. Det är en vantolkning att det i en skolsal skall råda demokrati. Om verksamheten i skolsalen vore demokratiskt styrd så skulle eleverna, genom omröstningar, välja sina lärare och sedan också få bestämma vad man ska lära sig i ett ämne och vilka regler som skall gälla i skolarbetet. Men så är det inte och så kan det inte heller få vara för det skulle leda till ännu sämre skolresultat.
På 1960-talet vantolkade studenterna begreppet och protesterade vilt för att de själva skulle få bestämma vad som skulle ingå i kurserna. Det var en vänstervåg som vällde fram över samhället och alla med makt betraktades som samhällets fiender. Det ledde till att många studenter förlorade studietid och samhället blev kaotiskt.
68-rörelsens anda finns kvar i många av efterföljande skolreformer. På 1980-talet gjordes lärarna maktlösa. De skulle vara kompis med eleverna och inte vara ledaren i klassrummet. De tongivande pedagogerna tilläts vara mer politiska än pedagoger. Den reformen kombinerad med du-reformen är en av grundorsakerna till den svenska grundskolans stora problem. All respekt för läraren försvann och därmed för kunskap och lärande.
I media har skrivits om en elev som inte följde lärarens anvisning om var eleven skulle sitta. Och läraren blev polisanmäld.
Anmälningar om våld i skolan har ökat med 60 procent på några år och många lärare sjukskrivs på grund av hot och våld.
Helt nyligen läste vi om att många elever tar med sig familjens advokat till uppföljningsmöten mellan elev och lärare.
Rättningar av prov och betygssättning ifrågasätts av både elever och föräldrar.
Det verkar som det finns ungdomar som inte accepterar en tillsägelse av en vuxen. En pappa blev skjuten i huvudet inför sin son under en promenad.
Har begreppet demokrati missuppfattats och sönderfallit till en anarki?
Den offentliga debatten om demokratins utveckling i Europas länder landar nästan alltid i en varning för att släppa fram de så kallade högernationalistiska partierna i regeringar. Tänk om den stora faran för demokratierna i väst är att de sönderfaller till anarkier?
Det är min förhoppning att man i skolan undervisar om vad demokrati är och vad det inte är. Demokrati betyder inte alls att varje individ får bete sig som han eller hon vill i alla situationer. Det är heller inte diktatur när läraren leder klassrumsarbetet och bestämmer där.
Ett vantolkat demokratibegrepp leder till samhällets sönderfall. Våra lagar och regler finns där för att vi skall umgås civiliserat och inte slå ihjäl varandra och inte ta ägodelar och mat från varandra.
Det är inte diktatur som är skrämmande utan en felanvändning och vantolkning av demokratibegreppet. Det leder till anarki där förvirring och kaos gör att lagar och förordningar inte kan upprätthållas.