Tyvärr så har vi långt kvar innan vi är där, tekniken, läs batterier, som kan göra elflyg till ett realistiskt alternativ finns inte idag . Det är något helt annorlunda att göra eldrivna flygplan än att göra eldrivna bilar.
I runda tal så svarar ett kilo fossilt bränsle mot 10 kilo i batterivikt och även om det forskas intensivt så finns ingen revolutionerande lösning i sikte inom överskådlig framtid.
De regelverk som styr framtagning och operation av trafikflygplan är omfattande och berör mycket mer än bara framdrivning, exempelvis radio och navigeringssystem, energikrävande avisningssystem, belysning, kabinvärme på vintern, a/c på sommaren. Vi ser idag även på bilsidan hur räckvidden tagna under ideala förhållanden drastiskt förändras under kyla och mörker.
Operativt för flyg så krävs bränsle till destinationen, bränsle för 30 minuters vänteläge plus bränsle till en alternativ flygplats. Även en enkel flygning Norrköping - Visby kräver planeringsmässigt bränsle för cirka 1,5 timmar.
Även tiden på marken är ur lönsamhetsperspektiv viktig för ett bolag där batteriladdning tar mångdubbelt längre tid än vanlig tankning av bränsle. Allt det här sammantaget gör att jag höjer ett varnande finger för allt ekonomiskt åtagande för ett projekt som tekniskt och ekonomiskt är ytterst tveksamt.
Det kan i värsta fall bli spiken i kistan för flygplatsen i stället för en ljus framtid.
Jag värnar om Norrköpings flygplats och önskar inget hellre än att den kan leva kvar och kan bidra som en viktig del av vår infrastruktur.