Lagren byggs för att möjliggöra klimatsmarta lösningar

Innan man fattar pennan och skriver insändare där man hänger ut företag med namn, skall man ta reda på fakta och omständigheter.

Att lossa containers i ett lager via spåranslutning är en omöjlighet då järnvägsenheter måste lossas från sidan och containers bara kan lossas bakifrån, skriver Hans Magnusson. Arkivbild.

Att lossa containers i ett lager via spåranslutning är en omöjlighet då järnvägsenheter måste lossas från sidan och containers bara kan lossas bakifrån, skriver Hans Magnusson. Arkivbild.

Foto: Fredrik Jonson

Insändare2021-12-04 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

“Är företag som väljer lastbil inne på fel spår?” NT 24/11

Om fakta och omständigheter stöder de synpunkter man har är det enlig mig OK att köra på. När det gäller lagerverksamhet finns det tre huvudsakliga flöden, inflöde till lagret, flöde inne i lagret och sedan utflöde från lagret. När det gäller inflöde till de beskrivna aktörerna så kommer den absolut största delen av detta från Asien och till viss del från Europa. 

Detta gäller inte på samma sätt för Martin & Servera, här handlar det mer om leverantörer i Sverige och till vis del från utlandet. Flöden från Asien transporteras sjövägen i containers och lossas i hamnar i Sverige, på kontinenten och i bästa fall från båt i Norrköpings hamn.

De containers som lossas i andra hamnar kommer ändå till Norrköpings hamns kombiterminal och då lastade på järnvägsvagnar, här lyfts de av och transporteras den sista biten med lastbil. Att lossa containers i ett lager via spåranslutning är en omöjlighet då järnvägsenheter måste lossas från sidan och containers bara kan lossas bakifrån. 

Om man skall kunna ta emot flöden i godsvagnar på järnväg så krävs att både avsändare och mottagare har spåranslutning för att detta skall bli meningsfullt. Detta är inte en struktur som leverantörer till dessa lager har idag. När det sedan gäller utflödet från dessa lager så finns mottagarna i form av butiker och varuhus i köpcentra och stadskärnor. 

Sist jag kollade finns ingen infrastruktur för att kunna leverera i järnvägsvagnar dit. Lagren är skapade för att möta våra behov som konsumenter med god tillgänglighet av varor till priser som vi har råd med och detta med så klimatsmarta transportlösningar som inom överskådlig tid är möjliga. 

Närheten till hamnen och de sätt lagren är byggda på möjliggör klimatsmarta lösningar genom att man på korta sträckor använder lastbil och på längre sträckor en kombination av lastbil och järnväg, så kallad kombitrafik. Man lastar då trailers (en lastbärare på gummihjul som inte är bunden till en lastbil men kopplas till sådan vid vägtransport) från aktuellt lager och kör den till kombiterminalen i Norrköpings hamn för att sedan gå med järnväg till annan kombiterminal nära mottagningsorten där den lyfts av och transporteras ut till mottagaren med lastbil. 

När nu utvecklingen av el-lastbilar för tunga transporter tar fart så finns det möjligheter till mer eller mindre fossilfria transporter där transportnätet är där transportnätet är utbyggt. Så istället för att leta efter järnvägsspår vid dessa lager, leta efter ladd-stolpar för elfordon. Och istället för ris, allt ljus på de fantastiska företag som etablerar sig i Norrköping och ger oss de arbetstillfällen som vi så väl behöver.