Det innebär att de som bor inne i Kvarsebo får cirka en mil till närmaste hållplats, många får betydligt mer än så. För den som idag pendlar med bussen till skola och arbete inne i Norrköping innebär det stora svårigheter.
Anledningen till nedläggningen är att Östgötatrafiken vill öka turtätheten till Krokek, till kvartstrafik. Något som alltså får bekostas av unga och billösa som bor öster om Kolmårdens djurpark, samt boende på Strandvägen som också mister sin buss. Om den ökade turtätheten kommer att öka resandet från Krokek är tveksamt.
Vi är cirka 450 personer som bor i Kvarsebo och efterfrågan på bostäder är stor. Att det inte ska kunna finnas buss hit några gånger om dagen, på tider som passar för gymnasieelever och för arbetspendlare är skamligt. Kollektivtrafiken finansieras med våra gemensamma skattepengar och det kan inte enbart vara en service som gynnar de som bor i tätorterna. Indragningar och nedläggningar på andra platser kan innebära att någon får en något längre väg till en hållplats, men konsekvenserna i det här fallet är orimliga. Att cykla eller gå är inte ett alternativ för oss.
Vi i Byarådet vill uppmana Östgötatrafiken att tillsammans med Norrköpings kommun ta fram en lösning, som innebära att bussen till Kvarsebo får vara kvar och att den går på tider som passar för den som ska till jobb och skola. Eller förväntas Kvarsebos ungdomar avstå från gymnasiestudier och billösa arbeta endast i Kvarsebo?
Lägg inte ner bussen till Kvarsebo
Om ett år är det verklighet. Östgötatrafikens planerade nedläggning av busslinjen till Kvarsebo.
Östgötatrafiken vill dra in busslinjen till och från Kvarsebo och ersätta den med närtrafik som resenärerna får beställa.
Foto: Jan Moberg
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.