Kungsängens tid som flygplats är förbi

Teknikutvecklingen går fort och det sker en omvälvande utveckling där elfordon och drönare tar över alltmer, både inom transportsektorn och persontrafiken.

Insändare 22 januari 2022 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Inom persontrafiken finns det ett flertal multinationella företag som investerar i utvecklingen  av snabba transporter med hjälp av drönare.

Flygande taxi som mer konkret oftast handlar om små flygande eldrivna farkoster med plats för två till fem personer. I de flesta fall startar och landar de vertikalt som en helikopter men det finns också flygtaxi som kan flyga 320 km i timmen och ta fler passagerare, utvecklingen går fort och snart är dessa här.

 

Så man blir lite frågande över den insändare där stadens företagare propagerar för att behålla Kungsängens flygplats. Kungsängen tillhör en dinosaurietid. Framtidens flygtaxi kan landa utanför företaget och flyga till en större flygplats på nolltid. Förutsågs elbilarnas snabba framfart? Knappast.

 

Jag tror inte att någon av de undertecknade företagarna skulle behålla en förlustverksamhet som de begär att skattebetalarna skall göra. Här gäller det att optimera vinsten för att bli en framgångsrik företagare.

 

Det måste väl ändå vara kommunens uppgift att i första hand se till medborgarnas väl och ve och erbjuda den kommunala service som kommer de flesta kommunmedborgare till godo.

Norrköpings kommun äger redan två flygplatser, Kungsängen och F13, varav den senare som är bättre inte används till det den är till för.

 

Ett samarbete med Linköpings flygplats skulle skapa många samordningsvinster och frigöra mark till bättre användning. Kungsängens flygplats är inte bara otidsenlig utan även en riskfaktor för Norrköpings medborgare. Vid ogynnsamma vindförhållanden flyger planen över de centrala delarna av Norrköping  vilket skulle kunna innebära en katastrof vid en eventuell olycka.

Kungsängens mark kan användas bättre. Kommunen kan erbjuda Batterifabriken och andra företag en central etablering med närhet till hamnen. Vilken stad kan erbjuda något bättre?


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Framtiden för Norrköpings flygplats

Hon tar över på flygplatsen: "Många av mina vänner undrade om jag var dum i huvudet"

Hon tar över på flygplatsen: "Många av mina vänner undrade om jag var dum i huvudet"

Insändare: Norrköpings politiker måste vakna

Norrköpings politiker måste vakna

Debatt: Förslaget: Så vill han göra om flygplatsen

Förslaget: Så vill han göra om flygplatsen

Insändare: Lönsamhet är när man tjänar pengar

Lönsamhet är när man tjänar pengar

Debatt: Flygplatsen kommer inte att vara hotad i ett borgerligt styrt Norrköping

Flygplatsen kommer inte att vara hotad i ett borgerligt styrt Norrköping
Visa fler
Läs mer!

Planeringschefen om planen på jättetunnlarna: "I dagsläget känner jag ingen oro"

Planeringschefen om planen på jättetunnlarna: "I dagsläget känner jag ingen oro"

Andra orter har lösningar: "Vi får sällan synpunkter"

Andra orter har lösningar: "Vi får sällan synpunkter"

Stjernkvist om infekterade frågan: "Det får aldrig gå prestige i beslut"

Stjernkvist om infekterade frågan: "Det får aldrig gå prestige i beslut"

Insändare: Norrköpings politiker måste vakna

Norrköpings politiker måste vakna

Kommunen positiv till öppningsbar bro – men vill undvika E22:ans kökaos

Kommunen positiv till öppningsbar bro – men vill undvika E22:ans kökaos