Inom persontrafiken finns det ett flertal multinationella företag som investerar i utvecklingen av snabba transporter med hjälp av drönare.
Flygande taxi som mer konkret oftast handlar om små flygande eldrivna farkoster med plats för två till fem personer. I de flesta fall startar och landar de vertikalt som en helikopter men det finns också flygtaxi som kan flyga 320 km i timmen och ta fler passagerare, utvecklingen går fort och snart är dessa här.
Så man blir lite frågande över den insändare där stadens företagare propagerar för att behålla Kungsängens flygplats. Kungsängen tillhör en dinosaurietid. Framtidens flygtaxi kan landa utanför företaget och flyga till en större flygplats på nolltid. Förutsågs elbilarnas snabba framfart? Knappast.
Jag tror inte att någon av de undertecknade företagarna skulle behålla en förlustverksamhet som de begär att skattebetalarna skall göra. Här gäller det att optimera vinsten för att bli en framgångsrik företagare.
Det måste väl ändå vara kommunens uppgift att i första hand se till medborgarnas väl och ve och erbjuda den kommunala service som kommer de flesta kommunmedborgare till godo.
Norrköpings kommun äger redan två flygplatser, Kungsängen och F13, varav den senare som är bättre inte används till det den är till för.
Ett samarbete med Linköpings flygplats skulle skapa många samordningsvinster och frigöra mark till bättre användning. Kungsängens flygplats är inte bara otidsenlig utan även en riskfaktor för Norrköpings medborgare. Vid ogynnsamma vindförhållanden flyger planen över de centrala delarna av Norrköping vilket skulle kunna innebära en katastrof vid en eventuell olycka.
Kungsängens mark kan användas bättre. Kommunen kan erbjuda Batterifabriken och andra företag en central etablering med närhet till hamnen. Vilken stad kan erbjuda något bättre?