Konsumism har passerat sitt bäst före-datum

Jag läser en nyhetstext i en kvällstidning där en medborgare säger att "mycket vatten och AC på fullt" hjälper mot hettan.

Insändarskribenten skriver att det enda som på riktigt "hjälper mot hettan" är att vi tänker till, bygger något bättre.

Insändarskribenten skriver att det enda som på riktigt "hjälper mot hettan" är att vi tänker till, bygger något bättre.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2022-07-25 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jo såklart. Jag kunde antagligen hittat liknande tips var som helst i svenska medier i torsdags.

Vilket inte hindrar att det är ett väldigt ignorant uttalande som tyder på att denne herr medborgare, åtminstone just då, valt att bortse från 1) att hettan ingår i ett förändrat vädermönster som vår livsstil orsakat och 2) att majoriteten av världens befolkning inte har råd med vare sig AC eller rent vatten, trots att det är de som med sitt arbete - sin tid i livet - gör vår omöjliga livsstil möjlig.



Nu kan det såklart vara så att den citerade medborgaren även kommenterade dessa andra aspekter på "vatten och AC", men att reportern valde att inte ta med det. Media har ett stort ansvar inte bara för vilka nyheter som anses värda att rapportera om, utan också för hur rapporterna utformas.

Vi har alla ett ansvar både för vad vi gör och vad vi säger - och vad vi väljer att dela och förmedla. Vi behöver tänka efter före - och detta "före" är nu. Eller egentligen förut. För länge sedan.



Konsumism och ekonomism har passerat sitt bäst före-datum med flera decennier. Vi har, som figurer i en tecknad film, redan sprungit ut över stupet men ännu inte vågat titta ner mot avgrunden.

Det enda som på riktigt "hjälper mot hettan" är att vi tänker till, bygger något bättre – och att vi gör det illa kvickt, tillsammans och i solidaritet med det större ”vi” som utgör jordens befolkning.