Kollektivtrafiken i Kolmården är en kollektiv tragik

Efter en vår och sommar utan bussförbindelser längs Strandvägen i Kolmården kan vi se följderna av beslutet.

I juni togs busslinjen längs Strandvägen bort. Arkivbild.

I juni togs busslinjen längs Strandvägen bort. Arkivbild.

Foto: Joakim Blomqvist

Insändare2023-09-21 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Östgötatrafiken har som bekant tagit bort möjligheten att åka kommunalt - tomma skyltar vid våra busshållplatser påminner oss om detta faktum.

Östgötatrafiken borde nu ha insett att det är flera bostadsområden längs med Strandvägen/Nyköpingsvägen - flera hundra fastigheter i Stenbäcken, Torskär samt Getå och Sikudden som har behov av en busslinje.

Dessutom har Trafikverket uppenbarligen ansett att det är ett bostadsområde då hastigheten på genomfarten satts till 40 kilometer, en hastighet som tyvärr i alltför många fall inte efterföljs.

De boende i området – äldre, skolungdomar, barnfamiljer vingas att gå eller cykla på den starkt trafikerade Strandvägen utan gång- och cykelvägar för att ta sig till närmaste kollektivtrafik.

Under våren och sommaren har bussarna - varav många dubbeldäckare - trafikerat 420-linjen till Krokek med i många fall ytterst få – kanske en handfull - passagerare vid respektive avgång. Bussarna har gått med 15 minuters intervall mellan 6:00 - 8:00 och 15:00 -17:00 samt 30 minuter under övrig dagtid.

Detta innebär ett 30-tal turer på förmiddag och motsvarande på eftermiddag – totalt ett 40-tal över dygnet.

Ett av Östgötatrafikens mål är att få ett ökat kollektivresande och för att få detta borde sannolikheten att få passagerare rimligtvis vara större på Strandvägen än på motorvägen.

Det är mycket anmärkningsvärt att man inte uppmärksammat och utvärderat den låga beläggningen och låtit några avgångar gå via Strandvägen.

Det är ju närmast skandal att man från Krokek har en stor mängd förbindelser till Norrköping via motorvägen och inte ens någon enda längs Strandvägen trots att avståndet mellan Krokek och Björnsnäs i det närmaste är samma på dessa sträckor.

Vad vi har fått veta hittills är det inom något år kommer någon form av "stadsbuss" mellan Krokek och Åby - en lösning som inte alls kommer att bidra till att lösa kommunikationsbehovet längs Strandvägen - endast göra det krångligt med flera byten och passande av tider.

Vi boende längs Strandvägen (Nyköpingsvägen) - Torskär/Getå/Sikudden uppmanar Östgötatrafiken att omgående styra över en del av trafiken till att gå via Strandvägen.