Kollektivtrafiken behövs på landsbygden

Lika behandling av alla oss som blivit av med landsbygdstrafiken är väl vad man kan förvänta sig som kommuninvånare i Norrköpings kommun, eller?

I stan kan folk gå eller cykla utan några problem och att öka turtätheten där på bekostnad av busslinjer på landsbygden är ju befängt, skriver signaturen Vi sitter alla i samma båt.

I stan kan folk gå eller cykla utan några problem och att öka turtätheten där på bekostnad av busslinjer på landsbygden är ju befängt, skriver signaturen Vi sitter alla i samma båt.

Foto: Inger Ramstedt

Insändare2022-08-01 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tack till Sophia Jarl (moderat oppositionsråd red:s anm) och alla andra som har skrivit kloka insändare och debattartiklar till försvar för landsbygdstrafikens varande. 

Det är ett helt ologiskt beslut att det inte ska finnas fungerande kollektivtrafik där det behövs som mest, nämligen på landsbygden.


I stan kan folk gå eller cykla utan några problem och att öka turtätheten där på bekostnad av busslinjer på landsbygden är ju befängt.
Vi längs före detta linje 484 Skärkind-- Ljusfors vill ha samma lösning som för Styrstad/Lundby-Rambodal/Smedby och Kvarsebo-Krokek.

Kan man öppna upp skolskjutsarna för skolungdomar och allmänheten där så kan man göra det i Skärkind med omnejd också! Det gäller ju tydligen inte så många passagerare här eftersom man motiverade det så när man lade ner den ordinarie busslinjen och det bor skolungdomar här som drabbas lika hårt som alla andra på tidigare nämnda orter.De har nu sex, sju kilometer till närmaste busshållplats.

Busskorten som kommunen betalar för att de ska kunna åka med kollektivtrafiken till och från skolan blir ju ganska meningslösa om man inte kan åka kollektivt hela vägen. Slöseri med våra skattepengar och dessutom ökade omkostnader för oss på landsbygden. Det enda som kan ses positivt i detta elände är att man nu i allafall vet vilka partier man inte ska rösta på i valet i september.