Inte möjligt skilja på ärliga och oärliga

Vår dotter med barn var med om en märklig händelse gällande Östgötatrafiken.

Påhittigheten är stor bland de resenärer som väljer att inte göra rätt för sig och inte betalar sin biljett, skriver Mattias Näsström, biträdande trafikchef vid Östgötatrafiken i sitt svar till Arg och ledsen mormor. Arkivbild.

Påhittigheten är stor bland de resenärer som väljer att inte göra rätt för sig och inte betalar sin biljett, skriver Mattias Näsström, biträdande trafikchef vid Östgötatrafiken i sitt svar till Arg och ledsen mormor. Arkivbild.

Foto: Magnus Andersson

Insändare2023-02-21 20:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Biljetter inhandlades med swish och resan med spårvagn påbörjades från Albrektsvägen i Norrköping. Biljetten aktiverades i appen hos Östgötatrafiken. Dock stod det och snurrade så det var svårigheter att få biljetten aktiv. 

Dotter med son klev på spårvagnen och tänkte att det ordnar sig eftersom biljetten var betald. Efter två hållplatser kliver två kontrollanter på och frågar efter giltig biljett. Dottern tar upp mobiltelefonen som fortfarande visar på en snurrande app. Kontrollanten påpekade att ingen giltig biljett fanns trots att swshbetalningen visades och påbörjade en utskrivning av bot på 1500 kronor. 

Under tiden som boten skrevs kom biljetten upp på mobiltelefonen. Det är för sent sa kontrollanten, jag har redan påbörjat att skriva boten. Både dotter och son blev förtvivlade. Den andra kontrollanten skruvade obekvämt på sig. Anmälan gjord angående händelsen till Östgötatrafiken som har ett svar inom två till tre månader? 

Kontakt tagen med Avarn som är ansvariga för boten. Ska man bli bemött på detta sätt när ärlighet ska vara längst?

Arg och ledsen mormor

Svar direkt

Vad tråkigt att höra att ni fick problem med aktiveringen av era biljetter. Ni gjorde helt rätt som aktiverade biljetten före resan, och tog ett klokt beslut att kliva på trots att själva aktiveringen tog tid. 

Tyvärr är inte alla kollektivtrafikresenärer lika ärliga som ni. Påhittigheten är stor bland de resenärer som väljer att inte göra rätt för sig och inte betalar sin biljett. Ett vanligt ”knep” är att köpa en biljett i förväg men inte aktivera den, det vill säga inte ha någon giltig biljett vid resan, förrän det eventuellt kommer en kontrollant. 

Kontrollgruppen har därför i uppdrag att utfärda tilläggsavgift till en resenär som aktiverar sin biljett först när biljetten kontrolleras. Det är inte möjligt för kontrollgruppen att på plats kunna avgöra vem som är en ärlig resenär som försökt göra rätt för sig och vem som har satt i system att fuska. Om ni överklagar kontrollavgiften enligt den instruktion ni fick så kan våra handläggare på Östgötatrafiken följa aktiviteten kring den aktuella biljetten och hjälpa er i ärendet.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef Östgötatrafiken