Inför lagen är vi alla lika - eller är vi inte det?

Säger som Vanheden i Jönssonligan: Inför lagen är vi alla lika, dåre som direktör, skriver signaturen Yrkeschaufför med 10 000 mil om året.
Säger som Vanheden i Jönssonligan: Inför lagen är vi alla lika, dåre som direktör, skriver signaturen Yrkeschaufför med 10 000 mil om året.

Blir lite fundersam på hur polisen ser på olika trafikolyckor som sker på våra vägar.

Insändare 17 januari 2024 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När en lastbil kör in i viadukten vid ÖB som är höjdbegränsad till 3,60 då blir chauffören misstänkt för vårdslöshet i trafik och det köper jag eftersom man har ett stort ansvar som yrkeschaufför.

Men när man häromdagen läser i NT att en bil voltat mitt i natten och ligger på taket på Svärmaregatan där hastighetsbegränsningen är 30 kilometer i timmen respektive 40 kilometer i timmen så misstänker man inget brott. 

Det är för mig en gåta att en bil kan hamna på taket om man håller gällande hastighetsbegränsningar. Och skulle fallet vara så att man har fått punktering så hamnar man ändå inte på taket om man kör normalt. 

Här tycker jag att det är solklart att det har varit att man tappat kontrollen över bilen. Men polisen kan väl inte bevisa det. Det är många som överskattar sin förmåga att köra bil idag.

Ur min synvinkel så är detta om något, vårdslöshet i trafik.

Ser många i trafiken, såväl privatpersoner som yrkeschaufförer (trots att vi yrkeschaufförer går en repetitionutbildningen i yrkeskompetens vart femte år där lagar och regler ingår) som borde ta och gå en repetitionsutbildning för körkortet och få en uppdatering på trafikregler.

Säger som Vanheden i Jönssonligan: Inför lagen är vi alla lika, dåre som direktör.


 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa