IFK:s styrelse har gjort årets första självmål

Saktfärdigt. Respektlöst. Naivt. Detta är begrepp som dyker upp hos mig när jag lyssnar till och läser om IFK Norrköpings handläggning av sin arena Platinum Cars Arena.

VM-läktaren kan komma att vara avstängd för publik vid den allsvenska premiären mot Sirius i april.

VM-läktaren kan komma att vara avstängd för publik vid den allsvenska premiären mot Sirius i april.

Foto: Bildbyrån

Insändare2023-03-17 20:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om det värsta scenariot inträffar är den Västra (den så kallade VM-läktaren) och den Södra (borta stå) avstängda för publik i seriepremiären mot Sirius söndagen 2 april. Hu, hemska tanke! 

Och den 4 maj kommer Hammarby på besök. Till dess har ordförande Sakarias Mårdh ”förhoppningar att det skall vara klart”. Förhoppningar?!  En allsvensk hemmapremiär en vårsöndag på eftermiddagen, med rätt insatta marknadsåtgärder, och där lönen för mars ännu inte förbrukats borde locka cirka 10 000 åskådare. 

Viktigt med tanke på att 2023 års budget för publikintäkter ökats med hela 2.824.000 kronor motsvarande +15 procent mot fjolårets utfall som var ett så kallat normalår. Jag återkommer till de mer publika och ekonomiska konsekvenser senare i denna text.

Den nu aktuella läktaren, VM -läktaren, byggdes inför VM 1958. Den har alltså blivit 64 år gammal. Att nu, två veckor före herrarnas hemmapremiär år 2023, muntligen på ett årsmöte informera om att två läktare med kapacitet på över 6 000 åskådare eventuellt ska stängas är inget mindre än en skandal. 

Klubbledningen i form av ordförande Sakarias Mårdh och klubbdirektören Michael Sturehed, som tillika är VD i fastighetsbolaget AB Norrköpings Idrottspark, har sedan hösten 2021 varit väl medvetna om de allvarliga bristerna på läktaren. Citat Sakarias Mårdh ”Arenan är nergången med bland annat sprickbildningar”. ”Arenan har uppenbara brister, betongdelarna rör på sig”. ”Betongen vittrar och spricker, vi skall utreda detta”. Att sedan vänta med att beställa en utredning och en konsekvensanalys 13 månader senare är inget annat än saktfärdighet. 

Nu till de publika och ekonomiska konsekvenserna. I sin muntliga presentation på årsmötet förstår inte klubbdirektören Michael Sturehed problemet för oss som betalande publik. På ställd fråga hur IFK skall lösa detta svara Sturehed ”Jag ser inga problem då vi fortfarande kan ta in 9 400 åskådare”. Ridå! 

Här kommer några exempel på de problem som uppstår för den betalande åskådaren och för IFK. Av de, i skrivande stund, 3 456 sålda årskorten, är min grova beräkning, att dessa är fördelade på VM-läktaren 1 000, Östra 1 000 samt 1 500 på Curva Nordahl. Tusen betalande årskortsinnehavare på VM-läktaren skall alltså personligen kontaktas och flyttas till annan plats på arenan. 

Ett arbete som kräver en stor personalinsats.  Omplaceringen sker förmodligen till Östra där redan de bästa 1 000 platserna är sålda till andra årskortinnehavare. Därtill måste bortaklacken, oberoende av antal, flyttas till sektion O på Östra från Södra läktaren. De dyraste årskorten på VM-läktaren kostar 16 500:- och här ingår då vadderat stol på arenans bästa plats samt buffé i restaurangen. 

En årskortsstol (plaststol) utan buffé på Östra kostar mellan 2 995 till 3 495 beroende var du blir placerad. Nu har inte jag köpt något årskort på VM-läktaren men skulle självklart kräva kompensation för utebliven leverans av min förväntade upplevelse. 

Och det är ju just upplevelser som IFK säljer. Citat Sturehed ”Vi säljer upplevelser i toppklass”. Avslutningsvis. För varje hemmamatch utan publik tillgång av VM-  och Södra läktaren minskar möjligheten att nå de högst ställda målen för publikintäkterna för 2023. Redan innan första matchen i årets Allsvenska har startat så har föreningen gjort årets första baklängesmål.

VM-läktaren var rejält försenad och man var tvungen att bygga under vintern, vilket bland annat medförde ökade kostnader. ARKIVBILD: INGVAR ANEHED
VM-läktaren var rejält försenad och man var tvungen att bygga under vintern, vilket bland annat medförde ökade kostnader. ARKIVBILD: INGVAR ANEHED