Befinner sig IFK Norrköping i fritt fall?

Stämmer det verkligen att IFK Norrköping mår bra? Går allt annat i föreningen än själva fotbollen som tåget som ledningen påstår, undrar Thomas Walden, medlem i IFK Norrköping.

Kommer en av IFK Norrköpings största sponsor Platinum Cars att vilja förlänga under nuvarande omständigheter när IFK verkar befinna sig i fritt fall, undrar Thomas Waldem, medlem i IFK Norrköping.

Kommer en av IFK Norrköpings största sponsor Platinum Cars att vilja förlänga under nuvarande omständigheter när IFK verkar befinna sig i fritt fall, undrar Thomas Waldem, medlem i IFK Norrköping.

Foto: Johny Daagh/Magnus Andersson

Insändare2024-06-04 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Vi ska vara Nordens ledande klubb”. ”Titelutmanare varje år”. ”Abonnera på att spela i Europa”.

Samtliga citat från IFK Norrköpings ordförande Sakarias Mård i podden Framåt Kamrater No.29 den 29 juli 2021.

Hur hamnade vi då där vi är idag? Det undrar alla vi som håller på Peking. Samtidigt som styrelsen och klubbledningen manar till lugn. ”Föreningen mår bra”. ”Allt annat, bortsett från fotbollen, går som tåget”. Och får dom jobba på med kontinuitet, men lite hårdare, så vänder det snart där också. ”Vi är mitt uppe i ett inspirerande och viktigt utvecklingsarbete för IFK”. Ja, detta är narrativet som kommuniceras till oss medlemmar via media. Men stämmer det verkligen?

Fem punkter om IFK:s dystra utveckling

  • Negativ sportslig utveckling för IFK herr. Tabellplacering de senaste åren: 7:a, 12:a, 9:a och nu på kvalplats. Svaga tabellplaceringar har bland annat resulterat i att IFK har missat 16 miljoner i TV-intäkter på tre år. 
  • Sponsorintäkterna minskar. Inflationsjusterat är tappet på drygt fyra miljoner sedan 2020. 
  • Gigantiskt stora driftsunderskott varje år. Vi har passerat över minus 100 miljoner sedan 2021. 
  • Personalkostnaderna har ökat från 62 miljoner till 85 miljoner på tre år utan sportsliga framgångar.
  • Det egna kapitalet minskar med tiotals miljoner varje år.
  • Varumärket IFK Norrköping har tappat i styrka enligt Demos årliga mätningar.

Dessutom finns det framtida orosmoln.

  • TV-avtalet går ut 2025. En svagare köpkraft hos sändande bolag beräknas, enligt mediaexperter, innebära en cirka 20-procentig minskning av intäkterna. För IFK ett inkomstbortfall på cirka 2,5 miljoner kronor utifrån dagens läge.
  • UEFA:s bidrag till de Allsvenska klubbarna bygger på de svenska lagens placeringar i Europaspelet. Om inte Malmö, Elfsborg och Häcken lyckas innevarande år riskerar bidraget minska med miljoner.
  • Ökad lokal konkurrens. Dolphins sportsliga framgångar och Vita Hästens återkomst med målbilden Allsvenska och SHL.
  • Arenasponsoravtalet går ut 2025. Kommer en av IFK Norrköpings största sponsor Platinum Cars att vilja förlänga under nuvarande omständigheter? 
  • IFK bedriver just nu en verksamhet med hög riskfaktor som bland annat innebär att talangutveckling och spelarförsäljning måste leverera mycket bra resultat varje år. Storleksordning 30-40 miljoner.

Vad är planen? Avslutningsvis. Var finns den långsiktiga verksamhetsplanen? Hur ser aktivitetsplanen ut för att få bort driftsunderskotten? Arenan är en ödesfråga för IFK. Bygga om? Sälja? Flytta? Och just nu krävs mångmiljonbelopp varje år i renovering av arenan. Hur skall detta finansieras? Frågorna är många, fler än nyss nämnda, men svaren saknas.