Hur ser Louis De Geer på sina samarbeten?

Är det rimligt att Louis De Geer konsert och kongress såsom bolag helägt av Norrköpings kommun, bedriver samarbete med eventföretag som vägrar följa Allmänna reklamationsnämndens beslut?

Insändarskribenten undrar hur Louis De Geer Konsert & Kongress ser på sina samarbeten.

Insändarskribenten undrar hur Louis De Geer Konsert & Kongress ser på sina samarbeten.

Foto: Calle Slättengren

Insändare2022-03-24 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sangré Event och Julius Produktion är två bolag vilka är uppsatta på Råd och Röns svarta lista över företag som vägrar följa nämndens beslut!


Som konsument i Norrköping förväntar man sig att kommunens bolag bedriver sin verksamhet tillsammans med bolag som i akt och mening förhåller sig och följer de beslut som fattas av Allmänna reklamationsnämnden.

- Hur ser ledning i Louis De Geer och Norrköpings kommunpolitiker på konsumenträtten?
- Är det acceptabelt att kommunens bolag bedriver samarbete med bolag som förvägrar konsumenterna sin rätt?

Stefan Sundén

Svar direkt

För Louis De Geer har det alltid varit av yttersta vikt att samarbeta med arrangörer som är seriösa och erfarna. Vi är alltid mycket måna om att våra gäster ska känna sig nöjda med sin upplevelse hos oss, från det att biljett bokas till dess att man lämnar oss efter föreställningen.
Vi hamnade på grund av pandemin i en extremt ovanlig situation som vi aldrig ställts inför tidigare med inställda föreställningar, ibland med kort varsel. Hur de cirka 15-20 arrangörer vi samarbetar med tagit beslut om återlösen av biljetter har sett olika ut. Vissa har återbetalat biljetter, medan andra har erbjudit föreställning vid nytt datum.

De nämnda arrangörerna är mångåriga samarbetspartners till oss och har genomfört otaliga föreställningar, inte bara i De Geerhallen och Flygeln, utan runtom i landet, och vi har aldrig haft anledning att ifrågasätta deras seriositet. När föreställningar ställts in har de betalat tillbaka biljettkostnaden, men när de kunnat erbjuda föreställning vid alternativt datum har man valt att gå på ordinarie biljettvillkor, det vill säga att köpt biljett inte återlöses. 

Självklart tycker vi på Louis De Geer att man ska följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, vilket vi också framfört till berörda i hopp om att man ska ändra sina beslut.

Liselotte Andersson, VD Louis De Geer Konsert & Kongress