Skillnaden mellan Linköping och Norrköping är påtaglig. I Linköping behöver man inte riskera brutna ben eller hjärnskador för att kunna ta sig till jobbet på cykeln. Tala om dubbla budskap, man vill att fler ska pendla miljövänligt, men ger inte möjlighet till det. Hela samhället kommer tjäna på en bättre underlag på cykelbanor, då tillfällig sjukfrånvaro kommer minska. Köerna på Söderleden vid rusningstid kommer minska. Utsläpp av växthusgaser kommer minska. Ortopedavdelningen kommer få tid att beta av vårdskulden. Det man spenderar på att sopsalta kommer man tjäna in på ett bättre fungerande samhälle. Skärpning Norrköping nu.
Hur motiverar man att inte sopsalta cykelbanorna?
Hur motiverar man det samhällsekonomiskt att inte sopsalta cykelbanor?
Sopsaltning i Uppsala kommun.
Foto: Staffan Claesson/arkiv
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.