Apropå
"Nu stängs trafikleden av under två veckor" NT 25/4
Kungsgatan är fullständigt igenkorkad större delen av dagen. Och nu slår man till och stänger Riksvägen två veckor för byte av fjärrvärmerör.
I måndags syntes effekterna av denna avstängning, fullständigt stillastående trafik från Linköpingsvägen och hela vägen ut mot rondellen Riksvägen – Finspångsvägen.
Det visar fullständig ovilja att få trafiken att flyta och minimera följderna av bytet, att kalla det för någon form av planering framstår närmast som löjligt.
Förslag är att senarelägga bytet till övriga avstängningar är klart eller byta rören i ett körfält i taget och köra dubbelriktat i andra körfältet, det vill säga så att trafiken kan flyta.
Använda vägtrummor som fjärrvärmerören skjuts in i. Att lägga ned två vägtrummor bör kunna ske under en natt i vardera körfältet. Det finns mängder av exempel på detta. Nu använder man små vägtrummor men ej på så sätt att återfyllnad kan ske direkt, med lite större diameter hade detta varit möjligt.
Utnyttja dygnets 24 timmar så störningen blir minsta och kortast möjliga.
Hur kan det bli så bråttom med detta rörbyte och dessa åtgärder så de inte kan vänta till övriga staden fungerar är klart.
I en artikel i NT 25 april nämns inte med ett ord om att försöka göra arbetet så fort som möjligt och så det hindrar minimalt utan det ska bara ta två veckor vilket blir knappt en meter per dag!
Fördelen att lägga fjärrvärmerören i lite större vägtrummor är ju även att de är utbytbara, (men då behöver man ju ej stänga trafiken). Kommunen måste ställa krav på ledningsägarna både vad gäller genomförande, tid, metoder och möjlighet till utbytbarhet utan uppgrävning med mera).
Trafikverket tillämpar i vissa fall avgift för stängd väg, som är hög per timme, kanske något att införa för kommunen mot ledningsägarna, så det finns ett motiv att minska störningar i trafikflödet, det är bevisat på andra håll att det är möjligt. När man kollar arbetsplatserna efter klockan 16 är allt helt lugnt och tomt.
Hur kan det bli så bråttom med de ”trafíkförsämrande” åtgärderna i rondellen, men ändå inte så bråttom att det kunde bli klart innan avstängningen sker och trafiken ökar avsevärt genom arbetsområdet. Lite avstängt och uppgrävt och påbörjad stensättning sedan några veckor tillbaka osv. Lite jobb här och där, lite omläggningar därför. Verkar bara vara fullständigt ”noll koll” och total brist på samordning och intresse att få trafiken flyta.
De mest olycksorsakande situationerna dvs att större lastbilar, bussar med mera måste upp på ”övre rondellen” görs tydligen inget åt, det vill säga gräva ur eller / och höja broarna, så frihöjden kan ökas 0,6 m. Att lyfta broar som dessa har visats vara helt möjligt på vägbyggen i södra Sverige.
I brist på detta så borde en mer effektiv varningsanordning anordnas före broarna till exempel hängande balk, placerad före bron, som finns på andra ställen. Nuvarande skämtsamma hängande ”pinnar” är ju i regel uppblåsta, och snabbt tas ner efter att en lastbil kört fast, annars är de uppblåsta.
Om nu ändå stängning ska ske vore det kanske lämpligt att åtgärda ett antal på- och nedkörda skyltar, belysningsstolpar mm, men det är ju underhåll och kan väl inte ordnas samtidigt.