Min bild Àr att den som för sin verksamhet (till exempel parkunderhÄll, tömma papperskorgar, bevattning...) behöver köra eller parkera pÄ platser dÀr man normal enligt trafikförordningen inte fÄr vara med en bil, kan fÄ ett sÀrskild tillstÄnd att göra det inom vissa rimliga grÀnser. Jag tÀnker mig att det gÀller nÀr slangen inte rÀcker, nÀr det Àr tungt att lyfta eller nÀr verktygen inte nÄr fram pÄ nÄgot annat sÀtt.
Men stÀller ett sÄdant tillstÄnd nÄgra krav pÄ att begrÀnsa störningarna? FÄr man tillstÄnd Àven för att det Àr enklast sÄ för entreprenören, för att det gÄr fortare, eller för att det Àr bekvÀmare? Vilka krav stÀller ni pÄ mottagarna av tillstÄnd att planera och minska störningen för omgivningen?
Jag undrar ocksÄ vilka krav pÄ riskbedömning som stÀlls pÄ den som fÄr tillstÄndet. FÄr man blockera framkomst för rullstolar, barnvagnar och cykelkÀrror utan att skylta och varna? StÀlls det nÄgra sÀrskilda krav pÄ eftertanke i omrÄden dÀr barn oftare passerar sÄsom vid idrottsplatser, fritidshem och lekparker? Vilken förvÀntan har ni pÄ era entreprenörer vad gÀller att blockera utrymningsvÀgar eller andra sÀkerhetsrelaterade passager?
Som ni förstÄr utgÄr frÄgorna frÄn en stor besvikelse över hur kommunens entreprenörer hanterar sina fordon pÄ gÄng- och cykelbanor, trottoarer och i parker. "Vi mÄste köra hÀr för att tömma papperskorgen" ekar ganska tomt, nÀr gatan bredvid leder till samma papperskorgar eller nÀr det finns lediga parkeringsplatser intill. DÄ kÀnns det ju rimligare att barnen fÄr cykla pÄ sin cykelvÀg, i stÀllet för att ge sig ut i bilkörfÀltet.
Det Àr ju ganska enkelt att tÀnka till och parkera/köra sÄ att man minskar riskerna för andra, och begrÀnsar störningen av trafik, utan att för den skull göra det praktiskt omöjligt att jobba med drift och underhÄll. StÀller SamhÀllsbyggnadskontoret nÄgra sÄdana krav, eller Àr det fritt fram för alla som har en juiceblandare pÄ taket?
Erik Pettersson
Svar direkt
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och funderingar.
TillstÄnd söks för ett specifikt fordon och för specifika undantag frÄn föreskrifterna. Precis som du skriver Àr tanken att detta bara ska nyttjas i samband med arbeten som Àr svÄra att utföra utan att bryta mot gÀllande trafikregler. TillstÄnden Àr inte utformade sÄ att de i detalj beskriver alla möjliga omstÀndigheter, men vi förvÀntar oss alltid att vÄra entreprenörer utför sitt arbete pÄ ett sÄdant sÀtt att störningar minimeras. Fordon som framförs pÄ cykelbana ska framföras med stor hÀnsyn och försiktighet, och fordon ska naturligtvis inte lÀmnas sÄ att de blockerar utrymningsvÀgar.
Vi har de senaste Ären minskat antalet utfÀrdade tillstÄnd avsevÀrt. VÄr bild Àr att de tillstÄnd som nu finns behövs för att vÄra entreprenörer ska kunna utföra sitt arbete. Vi upplever inte att entreprenörerna missbrukar de tillstÄnd de har, utan anvÀnder dem nÀr de behöver, med den försiktighet som krÀvs. Med anledning av din trÄkiga upplevelse tar vi ÀndÄ med oss detta i vÄr dialog med vÄra entreprenörer för att sÀkerstÀlla att tillstÄnden anvÀnds pÄ det sÀtt som det Àr tÀnkt.
Christian Dahlskog, enhetschef Gata och trafik