Östgötatrafiken inför nya zoner och betalningssätt. Det är utmärkt att det går att betala på fler sätt och att den som vill slipper reskassekortet.
Men allt blir inte bra.
Biljettprisets höjningar är vansinniga. Den senior som i dag reser med reskassa från Söderköping till Norrköping på dygnsbiljett betalar 51 kronor. Det nya priset är 68 kronor, alltså en höjning med 14 procent. Hur har man ordnat detta? Jo, zonerna har krympt. Det låga priset gäller inom 8 kilometer.
Bor du i tätort och reser en enkelresa blir det ingen höjning – 26 kronor nu och 26 kronor med den nya zonindelningen. Detsamma gäller senior – 18 kronor i båda fallen.
Vill du resa på en länsresa med vuxenbiljett kostar det i det gamla systemet 75 kronor men i det nya 100 kronor, det blir många procent!
Hur kan detta vara möjligt? För en del blir det ingen höjning, stadsborna alltså, men de som bor utanför staden ska alltså drabbas. Hur många kommer nu att ta bilen i stället för bussen? Inte de som bor i stan. Vad får detta för inverkan på miljön? Är inte tanken att de som åker långt ska köra mindre?
PRO och SPF vad är ni?