Lördag och söndag brukar jag cykla eller promenera. Östgötatrafikens biljetter eller kort är väldigt dyra och 30-dagarskort är en fälla. Kortet innebär att efter 30 dagar i rad måste du köpa ett nytt och betala även för lördagar och söndagar. Jag undrar varför detta 30-dagarskort inte är ett månadskort. Varför hänger Östgötatrafiken inte med i pendlarnas behov och inför arbetsveckorskort? I dessa moderna tider borde det inte vara så svårt. Jag känner mig besviken och bestulen på mina pengar som jag liksom många andra kämpar och jobbar hårt för, för att kunna betala busskortet som kostar 895 kronor och alltså inte är ett månadskort. Det är dags att ändra reglerna kära Östgötatrafiken.
Christina Desogus
Svar direkt
30-dagarsbiljetten är en populär biljettyp. Den kostar 895 kronor, vilket motsvarar 7,5 dygnsbiljetter eller 15 enkelresor. Alla resor du gör utöver det under de 30 dagarna får du alltså på köpet. Under en månad med 22 arbetsdagar betalar du för de första 7,5 dagarna och åker utan kostnad de övriga 14,5 dagarna, när du köper en 30-dagarsbiljett.
Det utbud av biljetter och priser som Östgötatrafiken erbjuder beslutas politiskt, då cirka 60 procent av kostnaderna täcks av skattemedel och den övriga delen av biljettintäkter. Men det är självklart avgörande att erbjudandet av biljetter känns attraktivt för så många som möjligt för att fler ska välja kollektivtrafiken i sin vardag. Hos oss på Östgötatrafiken pågår därför kontinuerligt utvecklingsarbete och tester med målsättningen att hitta prisvärda och enkla lösningar för våra kunder.
Per Nelson, marknadschef Östgötatrafiken