Hästföretagare är duktiga på häst men inte på avtal

Renate Larssen beskriver i sin ledare hur hästen påverkas av yttre omständigheter och att en säljare av häst inte kan garantera hur hästen ser ut efter sex månader.

De flesta tvister/ klagomål beror på att säljare av häst undanhållit eller medvetet inte informerat skriftligt om hästens gamla skador eller sjukdomar, skriver Carina Alfvén i sitt svar.

De flesta tvister/ klagomål beror på att säljare av häst undanhållit eller medvetet inte informerat skriftligt om hästens gamla skador eller sjukdomar, skriver Carina Alfvén i sitt svar.

Foto: Privat

Insändare2021-05-15 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Levande hästar är inga döda varor" NT 12/5

Det är helt rätt. Men, Sveriges hästföretagares (även Renate Larssen) största problem är att de inte vet vad som gäller juridiskt vid hästaffärer. De är duktiga på häst men inte på att skriva avtal med mera. 

Att vid en försäljning av häst, upplysa om alla gamla fel/skador på hästen, hade gjort att många tvister hade förhindrats och många hästar sluppit lida. 

I Konsumentköplagen kan en köpare reklamera en vara/häst i tre år, men man måste inom två månader från man upptäckt felet informera säljaren om felet. Felet måste ha funnits före köp och ha ett så kallat kliniskt fel, alltså ett fel som påverkar hästen i dess användning. 

Såsom hästjurist får jag dagligen kontakt med köpare och säljare av häst där det blivit fel. Felet är i min värld, inte att hästen är riden på fel sätt eller att köparen har skött hästen illa. Utan de flesta tvister/ klagomål beror på att säljare av häst undanhållit eller medvetet inte informerat skriftligt om hästens gamla skador eller sjukdomar. 

Köparen i sin tur, blir kär i hästen och litar helt på säljaren och glömmer att undersöka hästen före köpet. Och att be om fullmakt till hästens försäkringsbolag, veterinär och hovslagare vet en del köpare inte ens att de har rätt till och andra köpare glömmer bort det helt. 

Det finns alltid två sidor av en hästaffär – köparens och säljarens! Att såsom Renate Larssen skriver att hästar reklameras defekta efter köp med felridning och köparens okunskap i hästhållning är inte så som det går till i den rättsliga världen. Felet vid en rättslig tvist måste ha funnits före köp. Enligt Konsumentköplagen skall en säljare bevisa att fel på hästen/varan inte har funnits före köp, om fel är reklamerat inom sex månader. 

Reklameras hästen/varan efter sex månader är det köparen som ska bevisa, oftast med veterinärintyg, att fel funnits före köp. I dessa fall kan hästen hamna i långdragen tvist. Konsumentköplagens eventuella ändring förhindrar inte att säljare blir mer ärliga eller att köpare undersöker hästen bättre.