Friskolan inget alternativ för alla ungdomar i Finspång

Hur värderar vi en ung människas livskvalitet? Går den att värdera i pengar? Det undrar sex anställda vid Bergska gymnasiet i Finspång med anledning av förslaget att inte längre ta in elever till nationella programmen.

Friskolan erbjuder ett begränsat antal program och om man som ungdom inte är intresserad av dessa kommer man i så fall att bli hänvisad till gymnasiestudier i intilliggande kommuner, till exempel Norrköping, skriver skolpersonal vid Bergska gymnasiet.

Friskolan erbjuder ett begränsat antal program och om man som ungdom inte är intresserad av dessa kommer man i så fall att bli hänvisad till gymnasiestudier i intilliggande kommuner, till exempel Norrköping, skriver skolpersonal vid Bergska gymnasiet.

Foto: Magnus Johansson

Insändare2024-03-18 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hur mycket får det kosta att erbjuda gymnasieutbildning till alla ungdomar som är folkbokförda i kommunen? Vad blir kostnaden för Finspångs kommun om vi inte gör det?

20 mars fattar kommunstyrelsen i Finspång beslut om Bergska gymnasiets framtid. Förslaget de har att ta ställning till innebär en slopad antagning på Bergska gymnasiets alla nationella program hösten 2024. 

Varje kommun har utifrån skollagen ansvar att erbjuda ett allsidigt urval av nationella program på gymnasieskolan till de ungdomar som är folkbokförda i kommunen. Enligt skollagen ska kommunerna erbjuda ett utbud som bland annat utgår från de ungas önskemål om utbildning.

I Finspång finns ytterligare en gymnasieskola, en friskola, och samverkansavtal finns inom Östergötland så ungdomarna kan pendla till Norrköping, räcker inte det?

Tyvärr erbjuder dessa alternativ inte en gymnasieskola för alla ungdomar folkbokförda i Finspång. På friskolan är cirka 75 procent av eleverna från andra kommuner. 

Våra ungdomar från Finspång har inte självklar tillgång till dess program om de inte har tillräckligt höga betyg med sig. Friskolan erbjuder ett begränsat antal program och om man som ungdom inte är intresserad av dessa kommer man i så fall att bli hänvisad till gymnasiestudier i intilliggande kommuner, till exempel Norrköping. Detta gäller för flickor i högre grad än för pojkar, då friskolans program än så länge attraherar fler pojkar än flickor.

Ska man gå sin gymnasieutbildning i Norrköping innebär det att elever bosatta utanför centralorten kommer att behöva påbörja sin resa klockan 05.45 för att hinna till skolan till skolstart. Det kräver hög motivation och lämnar inte mycket utrymme till fritid. Risken för skolfrånvaro ökar och med den minskar sannolikheten för skolframgång.

För de elever som har svårigheter, exempelvis NPF-problematik, finns en risk att oöverstigliga hinder byggs in. Långa skoldagar med långa bussresor kan göra att dessa elever helt dräneras på energi, helt enkelt inte orkar och inte slutför sina gymnasiestudier. På Bergska gymnasiet finns en god kunskap och erfarenhet av att stötta dessa elever så att de når en gymnasieexamen.

Det finns också en risk med att lämna över ansvaret till en friskola då dessa enligt skollagen inte har skyldighet att ta emot eller ge fortsatt utbildning till elever med särskilda behov.

Larmrapporter kommer dessutom årligen om den ökade psykiska ohälsan hos våra unga. Skolframgång är en skyddsfaktor för alla barn och unga.

Har Finspångs kommun råd att riskera unga människors skolframgång?
Enligt Finspångs kommuns strategiska plan är den psykiska ohälsan redan ett samhällsproblem och man trycker på att det är extra viktigt att arbeta förebyggande med ungdomars psykiska ohälsa. Enligt den strategiska planen är ”God utbildning för alla” ett prioriterat mål 2024 - 2026 och målet innebär där att kommunen säkrar en trygg, säker och kvalitativ skolgång för alla barn, unga och vuxna. 

Vidare kan man läsa att ”alla könsbaserade skillnader i tillgång till utbildning måste avskaffas och alla, inklusive personer med funktionsnedsättning, måste ges likvärdig tillgång till alla utbildningsnivåer och möjlighet till livslångt lärande”.

En tidigare statlig utredning har visat att elever med funktionsnedsättningar och elever från socioekonomiskt utsatta familjer är överrepresenterade bland de med ofullständiga gymnasiestudier (SKR, Fullföljd utbildning).

Kommunen är nu på väg att släppa taget om Bergska gymnasiet där de idag når cirka 150 av kommunens ungdomar, en arena där vi framgångsrikt arbetar för att motverka utanförskap. 

Forskning visar att skolmisslyckande ökar risken för psykisk ohälsa och ett utanförskap som kan innebära arbetslöshet och i värsta fall kriminalitet.

Vad kostar det för individen och för samhället?  Enligt nationalekonom Ingvar Nilsson kostar en ungdom som inte är i studier eller arbete en halv miljon per år. Om individen hamnar i ett livslångt utanförskap kostar det samhället cirka 15 miljoner kronor (Nilsson, 2017). Ett flertal andra beräkningar hamnar på samma nivå. Om en ungdom hamnar i missbruk eller kriminalitet hamnar beräkningarna på en kostnad på cirka två miljoner kronor per år.

Vi har full förståelse för att Finspångs kommun brottas med underskott och behöver få sin budget i balans. Att inte satsa på Bergska gymnasiet, behålla en bredd av utbildningar och inflytande över dessa tror vi dock är oklokt och kortsiktigt tänkt.

En satsning på Bergska gymnasiet nu kommer att innebära minskade utgifter i framtiden.