Den digitala revolution som med full kraft har slagit igenom under det senaste århundradet ingav förhoppningar om ett enklare och rationellare liv för alla. Så har det inte riktigt blivit.
Kanske för företagen som har kunnat göra sig av med personal i rask takt när datorer tar över alltmera manuellt arbete.
Men för deras stackars kunder har livet blivit allt krångligare.
Speciellt för den äldre generationen som har vant sig vid att kunna ringa till företagen. Det går ofta inte längre. Man skall chatta eller mejla och få svar om åtta dagar, eller sitta i kö i en timme om inte växeln har stängt för dagen.
Ve den som inte har någon yngre datorvan person att be om hjälp.
Att titta på tv kräver olika abonnemang och lösenord som skall skrivas in på en smartphone eller platta. Ofta krångligt även för erfarna datoranvändare.
Alltfler kräver mobilt BankID för att man skall kunna kontakta dem.
Bankärenden utför man numera helst själv på sin egen dator om man har en sådan. Andra får klara sig bäst de kan.
De flesta banker befattar sig numera inte heller med kontanter utan föredrar fiktiva pengar som egentligen inte finns. Det var länge sedan de lovade att lösa in dem i guld. Ett skämt idag.
Till och med att parkera har blivit krångligt. Man skall ladda ner appar och sms:a zonkoder och annat både före och efter.
Inte konstigt att några har bytt vårdcentral sedan de införde sådan parkeringsavgift.