Svar
"Betänk sambandet massbilism och bristfällig busstrafik" NT 26/7
Det svarar jag gärna på. Frihet för varje människa att välja det som passar bäst i vardagen är viktigt. Det innebär att de som anser sig behöva åka bil från bostaden till arbetet ska kunna göra det utan att behöva fastna i köer eller slösa tid på att leta parkering. Frihet å andra sidan kan också vara att en gymnasieelev på landsbygden kan åka buss till skolan och inte behöver vara beroende av skjuts av någon med körkort och bil.
Med det höga skattetryck som kommunen och regionen är gemensamt ansvariga för ska medborgare kunna räkna med en viss grundläggande kollektivtrafikservice i hela kommunen. Jag tror att ”Vilsen väljare” ser framför sig att stora skatteresurser slösas om bussar inte fylls upp. Och det är klart att det kostar pengar att upprätthålla landsbygdstrafiken när vissa turer har lågt passagerarantal. Men det är just därför vi måste se på landsbygdstrafiken med utgångspunkt i att det är en samhällsservice. Precis som vi gör med äldreomsorg och skolgång på landsbygden.
Samtidigt så kan inte de busslinjer, på landsbygden, som vi bestämmer ska vara samhällsservice stå emot möjligheten att köra bil och parkera i Norrköping. Jag tror inte på att ändra människors livsmönster genom att tvinga dem till olika val. Det är fel väg att gå att stänga av innerstan från biltrafik för att försöka få fler att ta bussen. I takt med att bilindustrin producerar allt fler elbilar så kommer inte fler välja bort bilen – tvärtom. Men behovet av bussen på landet kommer kvarstå.
Avslutningsvis; Norrköpings kommun består av både stad och land. Jag tror på valfrihet och människans förmåga att göra kloka val. Därför ”vilsen väljare” prioriterar jag gärna bort en busstur i stan mot kollektivtrafikservice på landsbygden samtidigt som Norrköpings innerstad ska planeras efter framtidens mest troliga scenario – att fler åker miljövänligt i egen elbil.