Framtiden innehåller eldrivna flygplan

Vätgasen till de eldrivna flygplanen produceras året runt av vindkraft och solceller som finns placerade på taket till flygplatsbyggnaden och lagras på plats, skriver Anders Andersson.

Vätgasen till de eldrivna flygplanen produceras året runt av vindkraft och solceller som finns placerade på taket till flygplatsbyggnaden och lagras på plats, skriver Anders Andersson.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2019-12-06 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Angående "Kortsiktigt att lägga ner Norrköpings flygplats", NT 26/11.

Håller helt med Mats Sjödin om att flygplatsen i Norrköping skall vara kvar. 

Vi skall titta mot framtiden, en framtid som kommer att innehålla eldrivna flygplan. Eldrivna flygplan som till att börja med används lokalt och regionalt. För att senare kunna användas på längre sträckor. Testverksamhet är redan på gång att planeras i Örnsköldsviksområdet.

Vi skall satsa på vätgas som energibärare och bränsleceller som omvandlare av vätgas till el. Vätgasen till de eldrivna flygplanen produceras året runt av vindkraft och solceller som finns placerade på taket till flygplatsbyggnaden och lagras på plats.

”Det går väl inte, gasen är ju explosiv, se på bussen i Stockholm som brann upp när den körde in i tunneln”. Nu vet inte ”gnällnisse” att gasen som bussen körde på är naturgas och inte vätgas.

I mycket stor skala är detta vad som utvecklas av SSAB i Luleå, som i framtiden skall göra stål av el i stället för att elda kol. Byggnaden för lagring av vätgas är på gång att byggas.

Tänker också på alla småhusägare som satsar hundratusentals kronor på en teknik som producerar mest el när den inte behövs (under sommarmånaderna) när de stora elbolagen inte har något intresse av att köpa tillbaka elen och inte ger någonting när den som mest behövs (vintermånaderna). Tekniken finns för att spara ”sommar-el” till vätgas och sen under vintermånaderna använda vätgasen för elproduktion.

Utvecklingen Japan, Korea, Kina är i full gång med att implementera tekniken. Skall vi vara med i så gäller det att hänga med även i mindre skala.

Mycket enkelt: Framtiden finns här: Vi tillverkar ”bränslet” av vind och sol. ”Bränslet” lämnar sen vatten som rest. Inga utsläpp. Här kan Norrköpings Flygplats se till att bli ledande i Sverige.