På julafton skulle Pelle som sitter i rullstol och är väldigt begränsad att röra sig åka till sin son i Krokek för att fira jul med barn och barnbarn. Han skulle komma till klockan 15.00 då Kalle Anka börjar. Det fungerade, vi mötte Pelle på gatan när färdtjänstbilen lämnade av honom.
Men sedan skulle Pelle hem till Norrköping igen, adress S:t Persgatan, Gamla Granen där han har sitt vårdboende. Pelle skulle hämtas halv nio på kvällen, då färdtjänst var beställd. Men där satt han i sin rullstol på gatan och väntade och ingen färdtjänst kom.
Efter en halvtimme, klockan 21 ringde dottern till beställningscentralen och undrade varför inte deras pappa blev hämtad. Fick till svar av en mycket otrevlig röst att de tagit bort hans hemresa eftersom han inte åkt ut till Krokek. Vi stod som frågetecken han var ju bevisligen i Krokek. Rösten sa att då fick de väl göra om beställningen och istället skulle han hämtas klockan 22:55, sa rösten, och sa hej och la på luren.
Detta var inte första gången som detta hänt ... Pelles dotter gifte sig i maj i Kvillinge kyrka. Då fick vi vänta en halvtimme med vigseln eftersom färdtjänsten glömt att hämta ned honom från hans boende ....
Önskar gärna en återkoppling på detta slarv eller (slöhet) eller vad det kallas.
Viktoria
Svar direkt
Jag beklagar att det blivit problem med färdtjänstresan för er närstående. Vår beställningscentral hanterar över en miljon beställningar varje år och vi har generellt sett en mycket hög kundnöjdhet både vad gäller själva beställningen och utförandet av resan. Men med så stora volymer så händer det förstås att det blir fel ibland, och det har det blivit här.
Pelles resa till julfirandet har av misstag ”bommats” av föraren, det vill säga noterats som att resenären inte dykt upp. Enligt våra rutiner har då tillbakaresan automatiskt avbokats. Vi har lyssnat på det aktuella samtalet för att utreda vad som har gått snett och jag beklagar att ni har upplevt vårt bemötande som otrevligt. Ni är välkomna att ta kontakt med vår kundservice för att få närmare information om den aktuella händelsen.
Johan Åkerlind, avdelningschef kundservice Östgötatrafiken