Angående vad man skulle kunna kalla "förtroendebetalning". Det skulle kunna fungera om alla hade samma moraliska värderingar, så är det uppenbarligen inte. Jag är en av dem som inte betalar och därmed åker gratis.
Suveränt, de senaste tre åren har jag därmed sparat cirka 20 000 kronor.
Jag vet inte hur länge systemet med "frivilligt" blippande har funnits i Norrköping, men de senaste tre åren har jag inte köpt något busskort vilket inneburit att jag sparat knappa 7 000 kronor per år, så hittills cirka 20.000 kronor.
Det står förvisso på bakdörrarna på bussarna att man ska gå på där fram men det är det inte många som bryr sig om varken bland chaufförer eller passagerare. De första cirka tio hållplatserna där jag bor är det aldrig någon som ska gå av, trots det så öppnar chaufförerna bakdörrarna också - och på dem sitter klistermärken där det står att man ska gå på där fram. Märkligt att chaufförerna ändå öppnar bakdörrarna när ingen ska gå av men tacksamt bland annat för mej som då oftast går på där bak.
Jag åker som sagt ofta och känner många chaufförer, de jag pratat om är överens om att det aldrig hänt att efter klockan 07.30 på morgonen att alla blippat då de gått ombord. Det kan finnas många anledningar till den saken, att inte betala kan vara en av anledningarna.
Utanför skolor i samband med att skolan slutar för dagen brukar det strömma på många elever, gissningsvis är det inte fler än 10-20 procent som blippar. Det kan som sagt finnas många anledningar till den saken.
Ungefär en gång om året har jag blivit utsatt för kontrollanter, eftersom de inte tycks tjäna något på att "sätta dit någon" har jag kommit undan med att då helt enkelt köpa en vanlig biljett.
Om intresse fanns att alla skulle betala finns många sätt att ordna det, både genom teknik (exempelvis liknande vad som finns i tunnelbanan i Stockholm) eller genom att chaufförerna får en peng för varje som blippar eller att kontrollanterna får en peng för varje person de kommer på som inte har en giltig biljett eller att de högre upp i organisationen får en slant för varje blippande resande med mera.
Om intresse fanns att alla skulle betala så funnes det massor av alternativ till att underlätta den saken.
Skulle man fråga chaufförerna om tips gissar jag att de flesta skulle kunna bjuda på ett flertal idéer. Så x antal chaufförer gånger y antal idéer utöver vad man skulle kunna få genom att bara fråga runt på stan.
Dessbättre tycks det saknas engagemang för den saken och under tiden sparar jag knappa 7 000 kronor varje år.