Svar
Svar till insÀndaren Var Àr alla dessa som yrar och skÀller pÄ kulturpolitiken?
Du frÄgade var SON:s publik fanns. Jag trÀffade dem förra lördagen pÄ Kulturnattens tvÄ förestÀllningar i LDG. Men jag var bara pÄ den första och hade en mycket trevlig och underhÄllande stund i en fullsatt salong. Men sÄ hÀnde en mÀrklig sak. Jag satt nÀstan lÀngst bak och under orkesterns nummer 4, en grej om en kamel som lÀt som om orkestern stÀmde sina instrument och slutade i ett onjutbart crescendo reste sig en nÀstan hel rad med unga tjejer och lÀmnade lokalen.
Jag nÀmnde detta för en av SON-vÀnnerna och hon hade ett antal skÀl till varför de lÀmnade konserten. NÀr jag sa att jag ocksÄ var nÀra att gÄ sÄ fick jag veta att man skulle lÀra sig att uppskatta den nya musiken. Lite kulturimperalistiskt i stil med den pÄtÀnkta litterÀra kanon som debatterats.
Nu var det ju gratis denna lördag och det var vĂ€l dĂ€rför det var fullsatt. Men jag hade nog gĂ€rna betalat en rimlig entrĂ© för att fĂ„ uppleva denna musikquiz. Det har gett mig en idĂ©. Skapa program med populĂ€ra och omtyckta musikstycken, bĂ„de av Ă€ldre datum och nyare typ Ted GĂ€rdestad, och med ganska lĂ„ga biljettpriser, för att fylla lokalen. Ge sedan dem som uppskattar den nya musiken sina program till de priser som en lĂ„gt besatt salong behöver. SjĂ€lv lĂ„ter jag pengarna frĂ„n oktobers upplevelsekonto gĂ„ till Peter Carlssons konsert i Flygeln, inte sĂ„ billigt men sĂ€kert bra. Till fler konserter finns det inga pengarâŠ