Svar
Svar till insändaren Förslaget: Så här borde kollektivtrafiken läggas om
Förslaget att ytterligare minska det redan lilla spårvägsnätet i Norrköping är inte bara kortsiktigt, utan bortser också från de många fördelarna med spårbunden kollektivtrafik. Särskilt för äldre, som utgör en växande del av befolkningen, erbjuder spårvagnar en oöverträffad nivå av komfort, tillgänglighet och pålitlighet. I stället för att lägga ner linjer bör vi fokusera på att bygga ut – en önskan som hörs i många städer, som exempelvis Malmö, där man saknar spårvägen som en gång fanns.
Som boende på Kungsgatan upplever jag dagligen de negativa konsekvenserna av den omfattande biltrafiken: avgaser, buller och partiklar som inte bara skadar miljön utan också vår hälsa. Den svarta beläggning som samlas på våra fönsterbrädor säger allt. Samtidigt ser jag ofta nästan tomma ledbussar på linje 21. Här finns en tydlig lösning: Kungsgatan bör stängas för genomfartstrafik, senast när den nya hamnomfarten är klar. Att återinföra spårvägen på Kungsgatan skulle inte bara höja livskvaliteten utan också förbättra kollektivtrafiken på ett hållbart sätt.
Spårvagnar står för kvalitet och attraktivitet i kollektivtrafiken. De är en investering i framtiden som Norrköping bör prioritera. I stället för nedskärningar behöver vi utbyggnad – till exempel till de nya bostadsområden som snart växer fram norr om den nya stationen. För en stad som vill vara levande och hållbar börjar det med en effektiv och miljövänlig kollektivtrafik.