Våga satsa på tätare turer och renovera spårvagnarna

Det är bra att det finns en vilja att förändra busslinjerna i Norrköping. Dock vore det önskvärt om man gjorde det mer seriöst. Nu rycker man mest efter halmstrån i hopp om att öka resandet.

Spårvagnarna ska rulla där resenärerna finns. Enkelspåret är inget hinder för flera linjer i City.

Spårvagnarna ska rulla där resenärerna finns. Enkelspåret är inget hinder för flera linjer i City.

Foto: Illustration: Mikael Karlsson

Insändare2024-06-18 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vad som behövs är ett linjenät enligt principen att lagt nät ligger. Det vill säga att även när staden växer, kan busstrafiken hänga med utan att det krävs nya omläggningar hela tiden.

Men det är också hög tid att man vågar förändra spårvagnstrafiken genom att en ny linje 1 införs på sträckan Kvarnberget-Drottninggatan-Norr Tull. Där linjen får en turtäthet på 7,5-minuters trafik på vardagar, 10-minuters trafik på lördagar. Och 15/30-minuters trafik under lågtrafik.

En linje som i ett senare skede kan byggas ut i Norra Promenaden-Finspångsvägen-Fiskebyvägen fram till Pryssgården. Om och när det nya bostadsområdet byggs i Himmelstalund.

Att linje 2 avkortas till De Geersgatan (Östra Eneby). Någon ny vändslinga behövs inte. Utan det räcker med en säckstation. Därutöver flyttas linjen till Drottninggatan och får Klockaretorpet som ny ändhållplats. Linje 3 behåller sin nuvarande sträckning.

De båda linjerna får vardera 15-minuters trafik på vardagar, 20-minuters trafik på lördagar. Och 15/30-minuters trafik under lågtrafik. I praktiken blir det en spårvagn var 7,5:e minut mellan Hagaskolan-Klockaretorpet under vardagar, 10-minuters trafik på lördagar. Och 15/30-minuters trafik under lågtrafik.

Denna förändring skulle kräva åtta vagnar i omlopp på nya linje 1. Och 11 vagnar tillsammans för linjerna 2 och 3. Alltså 19 vagnar precis som idag. Skillnaden är att här blir det 7,5-minuters trafik på den större delen av spårvägen där det behövs som mest. Mot dagens 10-minuters trafik som är för lite i söder. Men för mycket i de norra delarna. Att fortsätta med att köra tomma vagnar till Fridvalla och i Östra Promenaden är ingen hållbar lösning. Riv upp spåren mellan De Geersgatan och Fridvalla, likaså i Trädgårdsgatan. Vagnhallen når man via Nygatan.

Låt förnuftet vinna över nostalgin.

Utöver det bör kommunen också fundera på att skicka fem vagnar av typ M97 till en fabrik i Tjeckien. För en totalrenovering till M06-standard. Prislappen lär hamna på 50 miljoner kronor. Vilket är en låg kostnad, då fem nya vagnar skulle kosta runt 165 miljoner. Ett annat alternativ är att man köper fem bättre begagnade vagnar som en ersättning för M97:orna. Dagens 22 M06:or är för lite när 19 vagnar behövs i trafiken. Varför upprustning eller ersättning för M97 behövs inom en snar framtid.