Det viktigaste bör vara att ha en levande innerstad med handel, liv och rörelse. En tro på att centrumhandeln ska kunna konkurrera med galleriorna i utkanten av staden är naiv, i centrum behövs även andra sorters butiker av den typ man inte hittar i ytterområdena. Sådana finns idag men de behöver bli fler.
För att kunna få dessa småbutiker att gå runt behövs kapitalstarka boende i området. Norrköping bör således satsa på att modernisera sin stadskärna och bygga fler exklusiva lägenheter som blir extra attraktiva genom läget i city som då kan erbjuda guldkant på tillvaron. Detta kan låta provocerande men även övriga invånare kommer att profitera på en sådan lösning då det blir en större mångfald av butiker. Bor man innanför stadsgränsen så når man i regel city på 15 minuter med buss eller spårvagn.
För att maximera invånarantalet på denna begränsade yta bör man bygga ordentligt på höjden. Även höghus kan byggas estetiskt tilltalande. Två exempel finns utmed Strömmen vid Godsgatan eller så kan man anamma en äldre stil vanlig på Östermalm i Stockholm eller i Innere Stadt i Wien. Vårt Grand Hotel kan bli stilbildare.
När det gäller biltrafiken blir debatten konstigt nog alltid svart eller vit. Det är inte frågan om antingen/eller utan både och. Man kan ha ett par ordentliga genomfartsleder och ändå få ett centrum som är till stor del bilfritt. Parkeringsfrågan löses främst genom underjordiska garage. Viktigt är att man enkelt når Promenaderna och Europavägarna.
Avslutningsvis så är kommunens planer för nya Butängen generiska. Vad Norrköping behöver är ett riktigt nöjesdistrikt med klubbar, pubar och scener för teatrar och musiker. Låt fortsättningen av Drottninggatan bli en boulevard och ett partystråk. Entreprenörer som är villiga att satsa på en sådan stadsdel borde inte vara svåra att hitta. Läget intill den nya centralstationen blir helt perfekt både för stadens invånare och besökare som kommer utifrån.
Det blir något som sätter Norrköping på kartan.