Svar
”Hej då Östgötatrafiken – nu är det nog” NT 22/4
De politiska målen med kollektivtrafiken är att erbjuda en bra kollektivtrafik för så många som möjligt, men i det ligger också svåra prioriteringar.
Den satsning på kollektivtrafiken på Norrköpings landsbygd som nu görs, och som resulterar i flera nya linjer från och med juni i år, och tätare avgångar från höstens tidtabellsskifte i augusti, innebär en ökning av antalet turer i kollektivtrafiken på Norrköpings landsbygd med cirka 40 procent.
Några linjer eller sträckor med lågt resande tas bort, men i många områden förstärks kollektivtrafiken så att den kan bli ett konkurrenskraftigt alternativ jämfört med bilen. Den absoluta majoriteten av boende på Norrköpings landsbygd, drygt 20 000 personer, får ett förbättrat trafikutbud till sommaren.
Dagens fyra linjer i området Skärblacka, Kimstad och Norsholm slås ihop till två nya linjer, främst för att förenkla linjesystemet och öka attraktiviteten. De två linjerna kommer att få ett kraftigt utökat turutbud jämfört med det totala turutbudet på dagens fyra linjer.
Den nya linjen 480 kommer att börja i Skärblacka, gå via Kimstad och Löfstad slott och vidare till Norrköping via Linköpingsvägen. Den nya linjedragningen möter behovet hos majoriteten av resenärerna i området, men möjliggör inte någon trafikering av Skärblackavägen.
Där resandet är väldigt lågt och det är svårt att upprätthålla linjelagd trafik erbjuds i stället servicetrafik i form av Närtrafik. Vi kommer också framöver att tillsammans med kommunerna lyfta området kombinerad mobilitet ännu mer genom till exempel pendlarparkeringar.
När fler har möjlighet att välja kollektivtrafiken före bilen bidrar det till ett mer hållbart samhälle. Och det gynnar oss alla, oavsett om vi själva väljer att resa med kollektivtrafik eller med bil.