Flygplatsen fortsätter att kosta för skattebetalarna

Norrköpings flygplats har under kommunalt ägande aldrig gått med vinst. Lars Stjernkvist sade 2017 att villkoret för att fortsätta skjuta till skattepengar var att det fanns en reguljär flyglinje.

Det kan inte vara förenligt med den kommunala kompetensen att skattesubventionera charterflyg, menar insändarskribenten.

Det kan inte vara förenligt med den kommunala kompetensen att skattesubventionera charterflyg, menar insändarskribenten.

Foto: Thomas Möller/arkiv

Insändare2021-02-01 07:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I två års tid har vi varit utan reguljärt flyg från Norrköping. Näringslivet tycks ha klarat sig ganska bra ändå. Trots att man letat har man inte funnit någon ny operatör för att driva en reguljär linje till Norrköping. 

Nu kringgår man den kommunala kompetensen – som innebär att en kommun inte får driva konkurrerande näringsverksamhet – genom att upphandla flygplatsdriften av ett privat bolag. 


Det kommer dock att fortsätta kosta skattebetalarna 60 miljoner kronor under den treåriga avtalstiden, dessutom dryga 20 miljoner per år tills avtalet är sjösatt. Tidigast 2022 finns ett avtal. Det kan bli mer då det antyds att pandemin kan flytta fram avtalets start. Slutnotan blir således hundra miljoner eller mer. Kring 30 miljoner hade det kostat att lägga ner flygplatsen direkt.


Nu verkar man vilja lasta pandemin för att vi inte fått något reguljärflyg till Norrköping. Sanningen är den att det ekonomiska läget för flygbolagen var pressat redan innan vi hört talas om covid-19. 

Vad är då syftet med upphandlingen? Ett desperat försök att slippa lägga ner flygplatsen. I avtalet villkoras 100 000 passagerare per år, men inget krav på ett reguljärt flyg. 

Det som återstår är charterflyget. Att det skulle vara förenligt med den kommunala kompetensen att skattesubventionera det är tvivelaktigt. Detta oberoende av om det sker i kommunal regi eller indirekt genom en upphandling.