Flygets drivproblem långt ifrån lösta

Anders Andersson argumenterar för att Norrköpings flygplats ska finnas kvar i framtiden. Han konstaterar att den nya inriktningen för flyget är helt klar.

Hög tid för flygvännerna att komma ned på jorden, skriver insändarskribenten.

Hög tid för flygvännerna att komma ned på jorden, skriver insändarskribenten.

Foto: Fredrik Rosander

Insändare2021-02-19 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Flygplatsen: Höj blicken och titta framåt istället". NT 16/2.

Det kommer bli eldrivna flygplan av olika slag, med helgarderingen konventionell drift vid marschfart.  Flygplanen ska susa fram utan avgaser och år 2025 avgår regelbundet eldrivna flygplan till Visby, Bromma, Landvetter och andra inrikes orter. Och inte nog med det. Fraktflyget går förarlöst i speciellt framtagna luftkorridorer mellan städerna.

Allt enligt Anders Anderssons framtidsvisioner. Det finns emellertid ett bekymmer.

Man har inte löst drivproblemen på långa vägar än. Därför får nog Anders Andersson komma med bättre argument för flygets förträfflighet. Fromma förhoppningar behöver inte vara fel, men först är det hög tid för flygvännerna att komma ner på jorden och lösa flygets miljöproblem.