Flyget inte den miljöbov som gärna hävdas

När väl coronasituationen är över kommer det att finnas ett stort behov av resande där charterflyget har alla möjligheter att återigen bli en stor aktör, skriver signaturen Far och Flyg.
När väl coronasituationen är över kommer det att finnas ett stort behov av resande där charterflyget har alla möjligheter att återigen bli en stor aktör, skriver signaturen Far och Flyg.

Vid det här laget så är det väl ingen av NT:s läsare som undgått att se vad signaturen Anders Wennerblad tycker om Norrköpings flygplats.

Insändare 15 februari 2021 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Den som måste flyga ska betala själv" NT 8/2

För 30 år sedan var det buller från bogsering av segelflygplan som var störande, idag är det flyget allmänt och flygplatsen i synnerhet som är i fokus, gärna med felaktiga och vilseledande argument.

Flyget är idag en del av vår infrastruktur och en viktig del av transportsystemet, se bara på transporten av coronavaccinet. Miljöfrågan är komplex men flyget med sina fyra procent av utsläppen är inte den miljöbov som gärna hävdas.

Ett exempel är att normalt skickas mycket fraktgods internationellt med ordinarie trafikflyg.

När nu på grund av coronasituationen trafikflyget har dragit ned kraftigt så skickas frakt i stället med långtradare med mångdubbelt skadliga utsläpp.

På Norrköpings flygplats förekommer många olika verksamheter, flygutbildning, affärsflyg, ambulansflyg, skogsbrandflyg, hästtransport, mätflyg för Luftfartsverket, transportcentral för Kriminalvården. Många små delar som tillsammans motiverar en flygplats.

När väl coronasituationen är över kommer det att finnas ett stort behov av resande där charterflyget har alla möjligheter att återigen bli en stor aktör och där människor ska kunna resa utan att skämmas. Om man har annan åsikt om charterflyget så finns ju alltid möjligheten att stanna hemma.

Värna om Norrköpings flygplats.

Ämnen du kan följa