Finns annan tomgång som är värre

Håller med om att man inte ska stå på tomgång i onödan.

Det finns skäl att låta bilen gå någon minut på tomgång medan föraren skrapar rutorna rena från is, anser insändarskribenten.

Det finns skäl att låta bilen gå någon minut på tomgång medan föraren skrapar rutorna rena från is, anser insändarskribenten.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Insändare2021-02-22 17:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Dags att ge parkeringsvakterna nytt uppdrag" NT 17/2

Men om det är riktigt kallt ute och du skrapar rutorna för att sedan starta bilen när du har satt dig i den, så finns det en väldigt stor risk att rutorna immar igen på insidan. I värsta fall isar de igen på utsidan då man börjar köra. 

Den lilla värme som motorn ger räcker oftast till att få bort detta när motorn har stått och gått en liten stund medans man skrapat rutorna. Enligt lag så ska rutorna vara fria från is och imma och sikten mycket god. Så vilket är bäst? Att låta motorn bli lite varm så att man har bra sikt eller att i värsta fall köra på någon eller krocka.

Vill man få bort tomgångskörningen så kan man ju åka förbi där taxibilarna väntar på körning, eller få ordning på staden trafikljus så att trafiken flyter bättre.

Där kan man snacka om onödig tomgångskörning.