Femöresbron - Kommunens kostnadsram är orealistisk

Det är inte förvånande och inte heller oväntat att kommunens företrädare gömmer sig bakom argumentet att projektet ”Femöresbron håller sig inom budget”.

Vid en jämförelse av kostnaden för liknande broar och kommunens tidigare broprojekt vid universitetet och Strömsholmen så kommer sannolikt den totala kostnaden för en ny Femöresbro att ligga inom intervallet 40 – 45 miljoner kronor, skriver insändarskribenten.

Vid en jämförelse av kostnaden för liknande broar och kommunens tidigare broprojekt vid universitetet och Strömsholmen så kommer sannolikt den totala kostnaden för en ny Femöresbro att ligga inom intervallet 40 – 45 miljoner kronor, skriver insändarskribenten.

Foto: Privat

Insändare2021-03-21 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

”Femöresbron håller sig inom budget” NT 20/2

 Ingen tycks ifrågasätta huruvida budgeterad kostnad är relevant eller ej. I ett så här tidigt skede av projektet framstår uttalandet enbart som ett t försök att motivera kommunens hantering av Femöresbron. Givetvis kan man påstå att projektet håller sig inom budget så länge som det finns pengar kvar inom budgeterad slutkostnad. Påståendet saknar dock substans eftersom kommunens totala kostnadsram är orealistisk. 

Den budgeterade kostnaden är 30 miljoner kronor för en ny bro inklusive nya landfästen, flyttning av Brovaktarstugan, nya anslutningsvägar/gångar, konsult- och juristarvoden etc. Av dessa 30 miljoner är sex miljoner förbrukade idag. Återstår alltså 24 miljoner.

Vid en jämförelse av kostnaden för liknande broar och tidigare broprojekt vid universitetet och Strömsholmen så lär den totala kostnaden för en ny Femöresbro  ligga inom intervallet 40 – 45 miljoner kronor om den utformas och utförs enligt kommunens förslag. Som vanligt kommer man att behöva begära tilläggsanslag med hänvisning till uppkomna oförutsedda kostnader som säkerligen redan idag är kända för initierade i projektet. 

Kommunen poängterar helt riktigt ”att få en ny bro på plats är inte gjort i en handvändning”. Det är bara att hålla med eftersom kommunen låst sina positioner och strider i olika rättsinstanser för sitt förslag.

Kommunens agerande har skapat aktuell situation med fördröjning av ansökan och beslut om eventuellt tillstånd för vattenverksamhet. Om kommunens intention från början var att ändra utformning av bron med påföljande konsekvenser så förefaller det oförutseende att inte redan för minst två år sedan lämna in en ansökan till Mark- och miljödomstolen. Om så hade skett hade man kanske haft tillståndet den dag Kammarrätten kommer med sitt slutliga beslut angående placering och utformning av bron. 

En ny bro identisk med den gamla hade inte krävt något tillstånd av Mark- och miljödomstolen. Inte heller hade det behövts något förnyat samråd. Tidsfördröjningen och kostnadsökningen av projektet får följaktligen helt tillskrivas ansvariga politiker och berörda tjänstemän.