Ta till exempel alla bussturer med linje 484 till Norsholm. Det är 22 till 23 turer om dagen, de flesta av dessa turer är tomma på folk, verkar galet. Det borde finnas statistik på hur många personer som transporteras med dessa bussar. Med tanke på miljö och kostnader borde man se över och omfördela så att andra områden kan få busskommunikationer.
Östgötatrafiken tog bort busslinjen Norrköping-Lundby-Tingstad-Kuddby vilket är märkligt. Det finns behov av att ta sig till och från till exempel Lundby till Norrköping för skolelever som går på privat skola och gymnasieelever samt även folk som arbetar. Eftersom Lundby expanderar finns ett stort behov av bussförbindelse till Norrköping.
Bussturerna borde anpassas efter skoltiderna till och från skolan. Vägen till Lundby 846 är väldigt dålig och inte anpassad för skolbarn att ta sig ner till Arkösundsvägen, väg 209.
Avståndet Lundby-Arkösundsvägen är cirka fem kilometer, det är långt en snöig vinterdag och vägen saknar dessutom belysning. Man måste korsa Arkösundsvägen för att ta bussen in till stan, ingen busskur finns där heller och ingen belysning.
Vi tror inte att ni skulle vilja skicka iväg era barn på en så osäker väg.
Gör om och gör rätt. Omfördela bussar så att alla har möjlighet att ta sig både till och från skola och arbete på ett säkert sätt.
Orolig farfar och farmor
Svar direkt
Förändringarna angående linjer beslutas av Trafik- och Samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland. De grundar sig på trafikutredning med utgångspunkt i resandestatistik, prioriteringar i kommunen samt vetenskap och beprövad erfarenhet av kollektivtrafiken. För att linjelagd kollektivtrafik ska fungera bra krävs ett ordentligt reseunderlag, det vill säga att antalet personer som bor eller är verksamma i närheten är tillräckligt många. För att människor ska välja att resa med den linjelagda kollektivtrafiken krävs också relativt frekventa turer, annars blir den inte tillräckligt attraktiv och kostnaderna för höga utifrån antalet som nyttjar den.
Vi följer resandeutvecklingen hela tiden, det vill säga hur många som åker med respektive tur och linje över dygnet, för att dimensionera kollektivtrafiken efter behovet. Det linjenät som togs i bruk i juni 2022 har analyserats och vi kommer göra mindre justeringar på bland annat linje 484 till hösten. Generellt ser vi dock en positiv resandeutveckling på de sträckor där vi har utökat trafiken.
När det gäller resor för skolelever så är det en fråga för kommunen och deras regler för detta.
Mattias Näsström, biträdande trafikchef, Östgötatrafiken