Förvisso kommer det att gå regionaltåg i kanske 180, eller efterföljare till X2000 i 200 kilometer i timmen på banan. Men det blir en fruktansvärt dyr lösning för det transportbehovet. Byggstart för Ostlänken är inte utsatt förrän tidigast 2024. Det går att tänka om.
Det enda rimliga är att stoppa Ostlänken så fort som möjligt och satsa på en billigare lösning. En lösning som är fullt tillräckligt för behovet. En sådan lösningen, uppgradering av Nyköpingsbanan, framfördes redan 2009 av statliga höghastighetsutredningen.
Förstudien till Ostlänken visade att det skulle gå att bygga om Nyköpingsbanan till dubbelspår för 250 kilometer i timmen och den fanns också med järnvägsutredningen, Det var den billigaste lösningen men valdes bort.
Linköping-Norrköping behöver förstås en nybyggnad, men om den byggs som vanlig standardbana för 250 kilometer i timmen skulle den förmodligen bli billigare än som höghastighetsbana med de högre krav som finns.
Största fördelen vore också att den kunde ta godståg, vilket inte höghastighetsbanor gör, även med maxfart på 250 kilometer i timmen. Dels skulle det garantera Östergötlands näringsliv godstransporter och det skulle bidra till järnvägens ekonomi.
Det är med sannolikhet nödvändigt med ett omtag om det ska bli någon ny järnväg över huvudtaget. Det finns varken finansiering eller majoritet i riksdagen så länge Liberalerna säger nej till att gå över den nya kostnadsgränsen 205 miljarder kronor.