Jag har fått chansen att driva UF-företag på Bergska gymnasiet som en del av min utbildning. Jag och min affärspartner ville lyfta de småföretagare som gör det möjligt för Finspång att växa. Vi såg ett stort intresse för lokala produkter samtidigt som de flesta vi pratade med inte kände till att man kan köpa allt från hudvård och bakelser till blommor och smycken, allt med anknytning till Finspång. Vi döpte vårt företag till TryLocal där namnet just anspelar på att man ska upptäcka lokala företag.
I arbetet med vårt UF-företag kom vi i kontakt med det nystartade företaget Finspångs bryggeri. Att på så nära håll höra hur Camilla optimistiskt pratade om hur hon skulle få sitt företag att växa och alla drömmar som fanns gjorde både mig och min affärspartner mer positivt inställda till Finspångs framtid. Att det fortfarande finns de som har hoppet kvar och som med hjälp av oss Finspångsbor kan förverkliga sina drömmar var verkligen kul att se.
Att stå på den lokala stormarknaden och aktivt välja bort den billiga honungen, för att istället lägga till några extra kronor och köpa den som är lokalt producerad i Vånga, kan göra mycket för många. De mindre företagen kan växa och expandera, Finspång blir en mer levande stad och kanske viktigast av allt, du gör dig själv till en del av den utvecklingen. De säger att företagen inte är något utan sina kunder, jag säger att kunden inte är något utan sina företag.