"En i kaoset": Stor oro hos berörda inför omorganisationen

"Ytterst blir det våra brukare som kommer att få lida av detta", skriver insändarskribenten som menar att den snabba omställningen även gör personalen orolig. Många vet inte ens var de ska ha sin tillhörighet från årsskiftet.

Signaturen "En i kaoset" menar att personalen är orolig för hur det ska bli nu, omorganisationen har gått så fort.

Signaturen "En i kaoset" menar att personalen är orolig för hur det ska bli nu, omorganisationen har gått så fort.

Foto: Most Photos

Insändare2024-12-16 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 1 januari går all verksamhet inom LSS över till socialnämnden. LSS står för lag om särskilt stöd till vissa funktionshindrade. Denna verksamhet består av olika insatser och typer av boenden för brukare med funktionsnedsättningar och som är i behov av vård och omsorg. Verksamheterna har hittills hanterats av vård- och omsorgskontoret, men ska nu över till socialkontoret.

Anledningen är att man ser en större vinst för samverkan då brukare som har stöd enligt LSS också har behov av stöd enligt socialtjänstlagen. Sanningen är att det handlar om cirka 30 procent av alla brukare som har det behovet. Alltså har 70 procent inte det behovet. Däremot har 100 procent av brukarna behov av vård och omsorg. Vården tillhandahålls i dag av sjuksköterskor, arbetsterapeuter och fysioterapeuter. Från den 1 januari – när övergången ska ske – kommer hälso- och sjukvårdsorganisationen ligga kvar inom vård- och omsorgskontoret, men vi har fått till oss att socialkontoret ska ”köpa tjänsten” av vård- och omsorgskontoret. Detta är bara en del, men den oroar. 

undefined
100 procent av de som är brukare inom LSS har behov av vård och omsorg, skriver insändarskribenten.

För det råder stor oro hos många berörda då denna omorganisation går väldigt snabbt. I skrivande stund vet inte alla berörda (och det är många) ens var de ska ha sin tillhörighet den 1 januari, för det hade man glömt att prata med berörda om. Delaktigheten och transparensen för samtliga berörda har varit väldigt liten, ja i princip ganska obefintlig. Även om de som har hållit i det hela försöker övertyga oss om att allt har skötts mycket bra – och att de har fått beröm av politikerna för detta – så delas inte den bilden av ganska många inom organisationen. 

Det är viktigt att alla är på samma resa i en omorganisation. Om den som leder klivit på bussen väldigt mycket tidigare och de som berörs och ska ta sig till målet får vänta på nästa avgång är risken stor att man förlorar en viktig dialog. De som inte känner att de har fått vara delaktiga tappar lätt sitt engagemang. Det är inte bra för någon. 

Vi som finns i verksamheterna förstår att mycket energi kommer att få läggas på denna omorganisation, där inte mycket är klarlagt. Ytterst blir det våra brukare som kommer att få lida av detta då mycket tid och energi kommer att ägnas åt att skapa det nya socialkontoret i form av möten, diskussioner när två kulturer ska bli en och nya riktlinjer och rutiner som kanske måste till. Det skulle ha kunnat bli bra om det inte hade gått så här snabbt. För det kommer att kosta när man genomför en så pass stor förändring på så kort tid. 

Man kan bli upprörd över att de som har lett oss in i denna förändring hittills har fått beröm av politikerna för hur bra detta har gått till. Då tror jag att politikerna är ganska vilseledda i hur personalen som det handlar om uppfattar det hela.