Visioner om utsläppsfritt flyg räcker inte

Flygplatsledningen för Norrköping Airport har en vacker vision om utsläppsfrihet, som de presenterar i en insändare i NT 21 september.

Byte till LED-lampor på parkering och i verkstad är positivt men gör inte stor skillnad för klimatet jämfört med det som toppar hemsidan: flyget till Rhodos och att det är smidigt att ta bilen till flygplatsen, skriver Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

Byte till LED-lampor på parkering och i verkstad är positivt men gör inte stor skillnad för klimatet jämfört med det som toppar hemsidan: flyget till Rhodos och att det är smidigt att ta bilen till flygplatsen, skriver Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

Foto: 2030-sekretariatet

Insändare2023-09-24 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

"Flygplatsledningen: Visionen är en framtid utan utsläpp" NT 20/9

Den är dock långt ifrån verkligheten, vilket de själva tydligt visar med uppgiften att ”Utsläppen från svenskarnas flygresor har inte ökat alls de senaste 18 åren”. Det är korrekt, men betyder i praktiken att medan Sverige i övrigt sedan 1990 minskat de klimatpåverkande utsläppen med nästan 35 procent, så har flyget inte ens börjat sin utsläppsminskning. 

”Även flyget måste bidra till omställningen om vi ska lyckas nå ett hållbart samhälle”, skriver flygplatsledningen. Det är förstås helt korrekt, och vi imponeras av flera flygbolags omställning till biobränslen gjort på avfall, av att alla Swedavias flygplatser nu är klimatneutrala, av Malmö Sturup som blir centrum för elflyg och av Trollhättan-Vänersborgs flygplats som är först i världen att enbart erbjuda bioflygbränsle. Här ser vi praktisk handling för klimatet, inte blott en fluffig vision.

Flygplatsledningen lyfter fram den obligatoriska inblandningen av biobränsle i allt flygbränsle, men hoppar över att Dagens Nyheter i dagarna visat att ledande aktörer inom flygbränsle struntar i detta och istället betalar straffavgifter. Lika otydlig är ledningen om den egna omställningen; ”Genom den nya teknikens möjligheter och energisystem kan flygplatsen bli en logistik- och energihub för flera transportslag”. Klart den kan, men hur ska det gå till och vilka steg tas för att det ska ske? Kring detta berättar flygplatsledningen ingenting, och på den egna webbplatsen finns inga konkreta besked.

Som de två absolut nedersta (!) flikarna på hemsidan berättar Norrköpings flygplats om sitt klimat- och hållbarhetsarbete. Här återfinns stolta, oprecisa ambitioner vi känner igen från debattartikeln, kombinerat med en uppmaning till kunden att ta det klimatansvar flygplatsen inte gör: resenären ska med ett par klick och med kreditkortet framme ta kostnaden för skiftet till biobränslen för flyget.

Flygplatsens eget arbete är mer begränsat; byte till LED-lampor på parkering och i verkstad är positivt men gör inte stor skillnad för klimatet jämfört med det som toppar hemsidan: flyget till Rhodos och att det är smidigt att ta bilen till flygplatsen.

Vi som vill att det ska gå att ta flyget i framtiden måste begära en snabbare och mer genomgripande förändring än den Norrköpings flygplats visar upp. En allmänt hållen vision långt in i framtiden och lite LED-lampor i nutid räcker inte.