Visst förstår jag att om det uppstår en akut vattenläcka, som nu senast på Sjötullsgatan, att det måste lagas och att man måste leda om trafiken. Men mina funderingar rör sig mer om följdverkningar av tidigare tagna beslut.
Under tisdagskvällen var hela Butängen i kaos mellan klockan 16–18. Trafiken på Ståthögavägen från rondellen under järnvägsspåren där Ståthögavägen möter Stockholmsvägen fram till Hamnbron stod mer eller mindre helt still. De som försökte sig på att gena från Ståthögavägen via Växelgatan och Norrtull fick räkna med en restid på 45 minuter. Själv satt jag fast i en timme.
Hur kunde det bli så och varför blev det så, om vi nu glömmer den där vattenläckan? Förr så hade Östra Promenaden två filer i vardera riktning. Men så kom någon idealiserande människa på att saker och ting skulle bli mycket bättre, om man byggde om Östra Promenaden och tog bort en fil i vardera riktning. Att det inte fanns andra färdiga alternativ, som till exempel den tilltänkta Norra länken var väl inte något problem. För inte skulle det väl bli fler bilar och de som redan har bilar skulle väl självklart gå över till en icke helt ok-fungerande kollektivtrafik? Och de medborgarna i kommunen som helt saknar kollektivtrafik – som de i Simonstorp, Graversfors och Skriketorp till exempel – de kan väl stanna hemma?
Jag hävdar på fullt allvar att OM Östra Promenaden inte hade blivit ombyggd så hade trafiken trots avstängningen mot Sjötullsgatan flutit betydligt bättre. Inte helt okej, men i alla fall.
Att sedan Trafikradion lämnade upplysningen om att man leder om trafiken via Östra Promenaden och Lindövägen, när det är förbjudet att svänga vänster från Östra Promenaden in på Lindövägen är väl en petitess i det hela. Eller?