Det körs hellre tomma bussar än med passagerare

Måndag den 13:e juni upphörde all linjelagd busstrafik längs Skärblackavägen.

"I den nya strategin för kollektivtrafik på landsbygden saknar jag strävan att uppnå maximal nytta genom att kombinera en ökad turtäthet i knutpunkter med smarta lokala anpassningar", skriver insändarskribenten.

"I den nya strategin för kollektivtrafik på landsbygden saknar jag strävan att uppnå maximal nytta genom att kombinera en ökad turtäthet i knutpunkter med smarta lokala anpassningar", skriver insändarskribenten.

Foto: Göran Billeson

Insändare2022-06-22 11:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi boende har förvägrats möjlighet att nyttja bussen för att klimatsmart och trafiksäkert kunna ta oss till skola, sommarjobb och arbete. Men trots att bussarna har slutat plocka upp passagerare kan vi som bor efter vägen se att det rullar tomma bussar från Östgötatrafiken på väg från Norrköping till Skärblacka. Det verkar vara så att hellre än att lägga på 5 minuter på tidtabellen för att hinna plocka upp resenärer längs vägen låter Östgötatrafiken det gå tomma bussar från stan för att kunna förse linjen som kör skytteltrafik via Löfstad med bussar. 

Förstår ni hur det känns som skattebetalare i Norrköpings kommun att inte kunna ta sig till/från sitt arbete för att se att det färdas tomma bussar där jag själv inte kan transportera mig? Tunga tomma bussar utan passagerare som ytterligare belastar den redan hårt trafikerade vägen.

Vi som bor längs Skärblackavägen betalar också skatt och förväntar oss att våra pengar används på ett intelligent och klimatsmart sätt. Att vi som är en familj på 5 personer boende en mil utanför stan ska behöva tre bilar för att klara vardagslogistiken anser jag vara absurt och riktigt riktigt dålig landsbygdspolitik. 

Det blir än mer uppenbart att den nya tidtabellen är en skrivbordsprodukt som tagits fram utan tillräcklig kunskap om de som är beroende av kollektivtrafiken. I den nya strategin för kollektivtrafik på landsbygden saknar jag strävan att uppnå maximal nytta genom att kombinera en ökad turtäthet i knutpunkter med smarta lokala anpassningar.

Regionen och Östgötatrafiken, ni bär båda ansvaret för en undermålig strategi för kollektivtrafiken för oss som bor utanför tätorterna. Snälla, svälj er stolthet. Inse detta, backa och gör om!