Dragsbron väcker ytterligare frågor

Den provisoriska förstärkningen av bron förefaller omfattande och är inte som påstås enbart ”en mindre insats”, menar insändarskribenten.

Den provisoriska förstärkningen av bron förefaller omfattande och är inte som påstås enbart ”en mindre insats”, menar insändarskribenten.

Foto: Joakim Blomqvist

Insändare2020-12-23 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Stadens broar väcker stort engagemang" (8/12):

Tjänstemännens försök till förklaringar av de pågående reparationsarbetena med Dragsbron kan inte stå oemotsagda och väcker dessutom ytterligare frågor. 

Den provisoriska förstärkningen av bron förefaller omfattande och är inte som påstås enbart ”en mindre insats”. Arbetena kräver minst tre månaders avstängning av bron. Till vilken kostnad?   

Det verkar som att insikten om brons undermåliga status kommit som en överraskning för kommunen. Kanske har man, liksom med Femöresbron, skjutit på underhållet och nu hamnat i en prekär situation där man först nu börjat planera för en ny bro. Till vilken kostnad? Vad innebär tjänstemännens uttalande om att bron ska ”bytas ut ganska snart”, är det månader eller år? 

Med grundlig planering kunde en ny bro ha varit på plats under samma tid som nu pågående reparation tar i anspråk. En ny bro i sektioner hade kunnat ligga klar på plats för omedelbar montering den dag den befintliga rostangripna bron var demonterad och borttransporterad. Den nu pågående reparationen och kostnaden härför hade därmed kunnat undvikas och pengarna kunnat användas för mer angelägna projekt inom kommunen. Har inte detta alternativ övervägts av tjänstemännen och vilket var resultatet av ett sådant övervägande i så fall? 

Beträffande reparationen av den befintliga bron är kommunens intention att ”allt stål som nu monteras ska vara fritt från rost” samt att stålet i ”den befintliga konstruktionen ska vara borstat och målat”. Efter att ha iakttagit arbetsmomenten (dagligen vid mina promenader i Åbackarna) kunde jag konstatera att det nya redan korrosionsangripna stålet målades utan någon som helst underbehandling och befintligt stål målades utan att rosten avlägsnades först. Dessutom pågick målningsarbeten utan väderskydd med påföljd att färgen applicerades på blött/fuktigt stål. Till följd av den bristande underbehandlingen och för målningsarbeten otjänlig väderlek så kommer färgen att flaga och lossna. Målningen fyller följaktligen inte sin funktion och är därmed ”bortkastade pengar”.