Handlarna å sin sida hävdar bestämt att det gör de inte. De går snarare back under rådande situation säger de. Men det behöver inte bara bero på handlarna. Det är många led innan varorna når butikshyllorna. Stora kedjor med grossister och olika mellanlagringsstationer kan passa på att lägga på lite vartefter.
Det hindrar inte att det kan vara samma ägare till alltsammans, men upplägget gör det svårt för utomstående att genomskåda. Man erinrar sig ett tv-program för några år sedan då ett tv-team försökte följa en paprikas väg från odlaren i Holland till Butikshyllan i Stockholm. Paprikan passerade genom ett förbluffande stort antal företag innan den nådde sitt mål. Allt i syfte att dölja det ohemula prispåslaget.
Odlaren i Holland trodde inte sina öron när han fick veta vad en paprika kostade i Stockholm. Och det var ändå flera år sedan. Det finns dock ett sätt avslöja de stora matjättarnas oligopolliknande beteende. När de gör rekordutdelning till aktieägarna, när de ger rekordbonusar till direktörerna, då vet man att de har passat på att sko sig rejält på konsumenterna.