Sedan kom konsulterna som inte hade en aning om hur verksamheten fungerade med sina lösningar i it-världen vilket gjorde att verksamheten splittrades upp i flera enheter som tack vare olika tekniska lösningar inte kunde kommunicera med varandra. Samtidigt tog man bort det personliga ansvaret för verksamheten samt bildade ytterligare underenheter som går att skylla på när något går fel.
Se på polisväsendet som skapat behov av en massa administratörer. Det känns knappast tryggt för allmänheten. Se på SJ som en gång i tiden fungerade som ett företag om något hände inom järnvägstrafiken med tåg, räls eller kontaktledningar så hade SJ ansvaret att laga detta. Idag är det olika aktörer som sköter detta.
Det var bättre förr inom stat och kommun
Förr gjordes omorganisationer av människor som hade vetskap om verksamheten de arbetade i.
Det var bättre förr inom de statliga och kommunala verksamheterna, som till exempel SJ, tycker Leif G Andersson. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.