Svar på ”Ansvariga regionpolitiker måste förklara sig” (16/9):
Bakgrunden till upphandlingen av ett nytt biljettsystem var att det gamla systemet hade blivit gammalt och omodernt. Med det nya systemet ges en rad nya möjligheter, till exempel att betala sin biljett med ett bankkort i stället. Inga pengar eller biljetter behöver laddas i förväg och varken ett speciellt kort eller mobiltelefon behövs. Detta är något som resenärer önskat sig länge.
Möjligheten att betala biljetten med ett vanligt bankkort gör det väldigt enkelt att resa i kollektivtrafiken. På expressbussarna och landsbygdsbussarna har visserligen denna möjlighet funnits även tidigare. Där går det även att köpa en rabatterad seniorbiljett eller en rabatterad ungdomsbiljett med betalkortet. Det gör man framme hos chauffören och även om det nu i coronatider är ingång genom bakdörrarna, så är det chaufförens uppgift att hjälpa till och sälja biljetter på dessa bussar.
För att sprida information och hålla utbildning i det nya biljettsystemet hade Östgötatrafiken i våras planerat ett antal fysiska träffar som PRO, SPF och andra föreningar var inbjudna till. Tyvärr tvingades dessa tillfällen ställas in när pandemin slog till. Hade dessa träffar kunnat hållas då, hade säkert många av de missuppfattningar som finns i dag kunnat undvikas.
Jag sitter själv i Regionens pensionärsråd, RPR, där samtliga pensionärsorganisationer finns representerade. Den 9 september hade vi ett distansmöte med genomgång av det nya biljettsystemet och behandlade alla inkomna frågor, tillsammans med Östgötatrafiken. Vi hade en konstruktiv dialog där medverkande organisationer kom med många goda idéer om hur vi kan få fram information om nya biljettsystemet till berörd målgrupp. Dessa idéer har Östgötatrafiken tagit vara på och avser följa upp arbetet med pensionärsrådets deltagare.
Har man frågor om hur det nya biljettsystemet fungerar eller om man upplever att det inte fungerar så som man skulle vilja att det fungerade, är man välkommen att höra av sig till Östgötatrafikens kundtjänst för att få en introduktion och handledning i det nya biljettsystemet.