Höjd skatt på drivmedel gynnar inte kollektivtrafiken

Det har även blivit krångligare att åka kollektivt. Det görs inga spontana resor längre. Priset på biljetter kan också diskuteras. Och eftersom en majoritet av Norrköpingsborna kör bil, så säger det väl en hel del, skriver Mikael Karlsson.
Det har även blivit krångligare att åka kollektivt. Det görs inga spontana resor längre. Priset på biljetter kan också diskuteras. Och eftersom en majoritet av Norrköpingsborna kör bil, så säger det väl en hel del, skriver Mikael Karlsson.

Att göra det dyrare att köra bil gynnar inte kollektivtrafiken. Det slår bara fel och drabbar de som behöver bilen mest. Ofta boende på landsbygden som saknar busstrafik. Eller har en undermålig kollektivtrafik.

Insändare 16 januari 2024 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Höj skatten och gör det dyrare att åka bil" NT 11/1

Inte heller gynnas kollektivtrafiken av att man förstör trafiklederna och minskar på körfälten. En gång i tiden kunde bilar och bussar samsas utan några större problem. Idag fastnar bussarna i köerna. Och stannar en buss vid en hållplats, uppstår genast långa köer bakom den. Det gynnar varken klimatet eller kollektivtrafiken.

Är bara kollektivtrafiken tillräckligt attraktiv så kommer resenärerna själva att upptäcka det. Nu vet jag att Östgötatrafiken vill bygga trafiken på forskning. Men ska man göra det borde också resandet vara högre än det är. Flertalet av avgångarna har ganska dåligt underlag. Ibland måste man lyfta blicken från skrivbordet och se verkligheten för vad den är!

Det fanns en tid när Norrköping hade ett utmärkt linjenät. Då bussar och spårvagnar var ett alternativ till bilen. Idag står stora delar utan kollektivtrafik. 
Det har även blivit krångligare att åka kollektivt. Det görs inga spontana resor längre. Priset på biljetter kan också diskuteras. Och eftersom en majoritet av Norrköpingsborna kör bil, så säger det väl en hel del.

Norrköping har också förmånen att ha en kapacitetsstark spårvagnstrafik. Men inte tar man tillvara fördelarna. Istället är den undermålig och drivs mest av nostalgiska skäl. På flera sträckor saknas resenärer. Spårväg till Vilbergen hade varit mer angeläget än att köra tomma vagnar till Fridvalla och över Öster.

Ska det bli en positiv förändring krävs politisk vilja. Sluta med skatteväxlingen och låt kommunen åter få bestämma över sin egen lokaltrafik. Där man kan prioritera resurserna så det räcker till både stads- och landsbygdstrafik. Inför ett biljettsystem som stimulerar till ett högre resande lokalt. Men viktigast är att få kontroll över beslut och ekonomin. Vilket krävs om man vill öka resandet och nå några klimatmål.

Invånarna finns inte till för kollektivtrafiken - det är kollektivtrafiken som ska finnas till för invånarna. Man måste inse att det handlar om service. Men också om landsbygdens överlevnad. Låt Östgötatrafiken åter bli ett paraplybolag. Eller lägg ner det helt och hållet. Kollektivtrafiken i regionen kan knytas samman på andra vis liksom med närliggande regioner. Det är dags att vända blad på det här området.


 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa