Det blir färre chefer inom skolan - inte fler

Jag förstår att förslaget gällande omorganisationen inom utbildningskontoret kan väcka frågor, skriver Jonas Eriksson, utbildningsdirektör i Norrköpings kommun.

Trots tillsättningen av nya chefer kommer antalet chefspositioner minska totalt sett då verksamhetschefsrollen upphör och flertalet vakanta cheftjänster inte kommer att tillsättas, skriver Jonas Eriksson, utbildningsdirektör i Norrköpings kommun.

Trots tillsättningen av nya chefer kommer antalet chefspositioner minska totalt sett då verksamhetschefsrollen upphör och flertalet vakanta cheftjänster inte kommer att tillsättas, skriver Jonas Eriksson, utbildningsdirektör i Norrköpings kommun.

Foto: Eva Jensen

Insändare2024-03-24 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Vart tog stålbadet i Norrköping vägen?" NT 18/3

Det är viktigt att förklara bakgrunden till dessa åtgärder för att ge en klarare bild av situationen. Inledningsvis vill jag poängtera att satsningen på områdeschefer inte nödvändigtvis innebär en ökad kostnad för utbildningsverksamheten. 

Trots tillsättningen av nya chefer kommer antalet chefspositioner minska totalt sett då verksamhetschefsrollen upphör och flertalet vakanta chefstjänster inte kommer att tillsättas.

Bakgrunden till organisationsförändringen är att kommunens utbildningsorganisation står inför ett läge med behov av anpassningar och effektiviseringar. Vi behöver använda våra resurser klokt för att kunna möta utmaningar och säkerställa en fortsatt hög kvalitet i utbildningen för våra barn och elever. 

Genom införandet av områdeschefer vill vi skapa ett närmare ledarskap som kan ge stöd åt rektorerna i sitt arbete och ge dem förutsättningar att vara pedagogiska ledare.

Avvecklingen av skolenheter grundar sig i en minskning av barn- och elevunderlaget på vissa enheter och det kräver en anpassning av lokalerna för att göra verksamheten mer ändamålsenlig. 

Båda dessa åtgärder handlar i grund och botten om att optimera verksamheten för att kunna öka måluppfyllelsen hos barn och elever.