Svar
"Kollektivtrafiken gynnas av höjd bränsleskatt" NT 28/1
Ett kvitto på att höjda bränslekostnader inte gynnar kollektivtrafiken vittnar väl den senaste tiden om. Vi har haft kraftiga prisökningar på drivmedel under en längre tid. Samtidigt har svenska folket fått elräkningar som motsvarat halva eller hela lönen, vilket gjort det extra kännbart för hushållens ekonomi. Men trots det fick inte kollektivtrafiken något uppsving.
Sen delar jag inte heller din åsikt om att de som bosätter sig långt ute i periferin ska behöva acceptera vad som helst. Fördelen med en levande landsbygd är att man får en levande kommun. Den blir intressant att både besöka som att bosätta sig i.
Däremot tror jag säkert att du och jag är överens om att det bästa vore om fler använde sig av kollektivtrafiken. Men för att nå det målet är inte höjda skatter rätt väg att gå. Skapar man bara en tillräckligt attraktiv buss- och spårvagnstrafik så kommer invånarna själva att upptäcka det.
Men för att lyckas med det krävs en politisk vilja. Först och främst att man slutar med skatteväxlingen. Kommunerna måste återigen få bestämma över sin egen trafik. Därefter krävs en rad åtgärder innan kollektivtrafiken blir perfekt. Men visst skulle det gå att öka resandet om viljan fanns.
Dock ska man komma ihåg att hur bra kollektivtrafik man än får, så kommer det alltid finnas de som inte kan använda sig av den. Och denna grupp ska inte bestraffas med höjda bränsleskatter.