Dags att se bortom de fagra orden om Symfoniorkestern

Verksamheter där 209 miljoner är skattefinansierade bidrag, 90 procent av intäkterna går med förlust och har sjunkande besöksantal bör ifrågasättas.

Dags att se till fakta när det gäller Symfoniorkesterns framtid, anser signaturen "En annan f.d" Arkivbild.

Dags att se till fakta när det gäller Symfoniorkesterns framtid, anser signaturen "En annan f.d" Arkivbild.

Foto: Fredrik Jonson

Insändare2023-08-15 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Norrköpings kommun menar att Scenkonst Öst bör öka självfinansieringen, Regionen och Linköping bör betala mera, och man undersöker lämpligheten i att sälja Louis de Geer.

Många har protesterat. Insändare har publicerats, där skribenterna, ofta med f.d före titeln, i olika tonlägen, argument, vinklar förklarat hur urbota dumt detta är. En ökad självfinansiering avfärdas som omöjligt/dumt/etcetera. Att Linköpings och regionens finansiering borde öka verkar ok. 

Försäljningen av Louis De Geer skulle spoliera orkesterns existens och konstnärliga nivå. Orkestern beskrivs som: högkvalitativ, klenod, kulturlivets nav, känd i hela landet, hög internationell klass. Orkestern ökar livskvaliteten, är en unique selling point för Norrköping, stärker kommunens ekonomi och attraktionskraft, skapar ett attraktivt resmål. ”Artiklar, debattinlägg, namninsamlingar visar tydligt att SON är en angelägenhet för många Norrköpingsbor”.

Hur ser det ut i verkligheten, bortom de fagra orden. 

Med hög klass på orkestern, angelägen för många, borde det vara fullsatt i salongen. 
• Enligt statistiken (2022) är det i snitt 444 åhörare vid konserterna. (exklusive skolkonserter). Louis De Geer har 1 378 sittplatser. Beläggningen är en knapp tredjedel. En stor del är fribiljetter. 
• Besökssiffrorna för Scenkonst Öst har sjunkit varje år sedan 2017. Mellan 2017 och 2019 försvann 12 procent, mer än 19 000 besökare. 2017 =158 000, 2022 = 91 000 besökare.
Orkestern är en selling point, skapar attraktionskraft och ett attraktivt resmål. Då borde besöksnäringen finnas bland orkesterns sponsorer.
• Det finns endast ett bolag i besöksnäringen, ett bussbolag i Ringarum. Om orkestern är känd i hela landet, skapar attraktionskraft, ökar livskvaliteten, med mera, så borde det synas i inflyttning till Norrköping.
• Bland städer i Sverige, plats fyra till tolv (2022), har samtliga städer större procentuell inflyttning än Norrköping. Nästan alla har lägre kommunalskatt.
• En del städer har orkestrar av mindre storlekar, alla ”världsklass”, ”internationell klass”, ”internationell elit”. (Att all denna elit samlas i Sveriges medelstora städer) Tre av sju städer verkar inte ha någon orkester alls.

Det är svårt att finna belägg för åsikter som skribenterna med F.d i titeln torgför. Med dessa fakta, bör både verksamhet och ledning ifrågasätts. Ett bra initiativ av kommunen.